دین شناسی

رحمت واسعه(3)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٢۸
 

               بسم الله الرحمن الرحیم

رحمت واسعۀ  الهی در ماه مبارک رمضان

 پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) در جمعه آخر ماه شعبان درخطبه ای که خواندند ،فرمودند:

«...ایهاالناس! قد اقبل الیکم شهرالله بالبرکة والرحمة والمغفرة ...» =

« ای مردم ! روکرده است به شما ماه خدا با برکت ورحمت ومغفرت (آمرزش گناهان) ،

 ماهی است که نزد پروردگار بهترین ماه ها وروزهایش بهترین روزها است وشبهایش بهترین شبها است وساعت هایش بهترین ساعتها است و آن ماهی است که شما را به ضیافت خداوند دعوت شده اید

...نفسهای شما در آن ثواب تسبیح رادارد وخواب شما ثواب عبادت دارد واعمال شما در آن مقبول است ودعاهای شما در آن مستجاب است پس سؤال کنید وبخواهید از پروردگارخودبه نیت های درست ودلهای پاکیزه از گناهان ،تا توفیق دهد شما را یرای روزه داشتن آن وتلاوت کردن قرآن در آن ، یدرستی که شقی وبد عاقبت کسی است که محروم گردد از آمرزش خدا در این ماه عطیم . ویاد کنید به گرسنگی وتشنگی در این ماه تشنگی وگرسنگی روز قیامت را وصدقه بدهید بر فقیران ومسکینان خودواحترام کنید پیران خود راوبه کودکان خود مهربانی کنید ونوازش نمائید...ونگاهدارید زبانهای خود رااز آنچه که نباید گفت وچشمهای خود را از آنچه حلال نیست

نگاه کردن به آن ،بپوشید وباز دارید گوشهای خود رااز آنچه شنیدن آن حلال نیست ...» در فراز دیگر از خطبه سفارش نماز  در این ماه را می کنند «...بار سنگین گناهان را با طلب آمرزش از خدا

وبا انجام دادن سجده های طولانی وبدانید که حق تعالی به عزت وجلال خود سوگند یاد کرده است که عذاب نکند نماز گزاران و سجده کنندگان در این ماه را و ایشان را به آتش جهنم در روز قیامت نترساند...»ونیز در بخش دیگر از آن سفارش به دادن افطاری به روزه داران نمودند «...بپرهیزید از آتش جهنم به افطار دادن روزه داران اگر چه به نصف خرما با شد  ،گر چه به یک شربت آبی باشد...»ونیز سفارش به خواندن قرآن فرمودند به این که «...کسی که یک آیۀ قرآن در این ماه بخواند ثواب کسی را دارد که در ماههای  دیگر ختم قرآن کرده باشد...»سپس فرمودند: «ای مردم !در های بهشت در این ماه باز است پس از خدا بخواهید که به روی شما نبندد ودرهای جهنم در این ماه بسته است ،از پروردگار خودبخواهید که برروی شما نگشاید و شیاطین را در این ماه غُل کرده و بسته اند

پس از خدا بخواهید که ایشان را برشما مسلّط نگرداند...» .

امیدواریم که خداوند تبارک وتعالی از فیوضات وبرکات این ماه ما را بهرمند بگرداند ورحمت واسعۀ خود را شامل حال ما قرار بدهد .

   آمین یارب العالمین .


 
 
رحمت واسعه (2)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٢:٥۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٢٧
 

   بسم الله الرحمن الرحیم

    سید الشهداء رحمت واسعۀ الهی

     « یا رحمةالله الواسعه ویا باب نجاة الامّه...»

حال این آتشی که این گونه در بهترین لحظات برای نجات از آن به خدا پناه می بریم در پرتو عظمت امام حسین (علیه السلام )خاموش می شود.

 بیان مطلب

از آن جائی که خداوند تبارک وتعالی ارحم الراحمین است برای نجات بندگان از عذاب وآتش راههائی را معین کرده است تا از آن طریق بندگان از رحمت او، بهره مند شوند .از طرفی سفارش شده است که برای تقرب جستن به درگاه الهی  از وسیله استفاده کنید.واین معنا در قرآن آمده است :

«یا ایها الذین آمنوا اتقواالله  وابتغوا الیه الوسیله» = «ای کسانی که ایمان آورده اید !تقوا الهی را پیشه کنید واز (مخالفت فرمان ) خدا بپرهیزید؛ ووسیله ای برای تقرب او بجوئید »/سوره مائده /آیه /35 . وبهترین وسیلۀ  تقّرب ،بندگان مقرب خدا وند متعال ،اولیاء الله خاصه حضرات معصومین (علیهم السلام ) هستندکه می توانند واسطۀ ازبرای فیض و رحمت الهی باشند .

واما تقرب به خداوند متعال، از طریق حضرت ابی عبدالله الحسین سید الشهداء (سلام الله علیها) می تواند نزدیکترین راه بوده باشد ، این نکته ای است که از روایات معصومین (علیهم السلام ) استفاده

می شود ،  ازآن جمله است «کل الخیر فی باب الحسین (علیه السلام ) » = همۀ خوبیها در خانۀ امام حسین (علیه السلام ) است . خداوند متعال شفا را در تربت او قرار داده واجابت دعا را در تحت قبۀ آن حضرت قرار داده است واین معنا برای شیعیان وپیروان ومحبین آن حضرت پوشیده نیست وبالاتر از همه این که ، خداوند متعال برای کسانی که برای مظلومیت آن حضرت عزاداری کنند امتیازی در نظر گرفته که مقام والای آن حضرت را می رساند وآن این که : آتش جهنمی که آن گونه از نجاتش در بهترین لحظات از خدا وند متعال باید مسئلت کنیم در پرتو عزاداری برای آن حضرت خاموش می شود وبرای عزاداران آن حضرت حرام می گردد به عبارتی دیگر عزاداری برای آن حضرت عِدل توبه است ،چطور یک بندۀ گنهکار اگر توبه کند واز کردۀ خود پشیمان شود خداوند گناهان آو را می آمرزد  همین طور اگر کسی از روی ایمان برای مظلومیت سید الشهداء (سلام الله علیه) عزاداری کرده ویک قطره اشک بریزد خداوند او را بخشیده واز عذاب جهنم نجات می دهد.    

حتی در روایت آمده است که اگر یک قطره اشک عزادار حضرتش به آتش جهنم بیفتد آتش را از بین می برد، به طوری که حرارت جهنم از بین می رود ( کنایه از اثرآن است ):«...فلو انّ قطرة من دموعه سقطت فی جهنم  لاطفئت حرها حتی لایوجد لها حر...»کامل الزیارات /ص/108

در این مقوله روایات زیادی آمده است طالبین می توانند به کتاب کامل الزیارت مرحوم محمدبن قولویه مراجعه نمایند.


 
 
شیطان دشمن قسم خورده(3)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٢:٢٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٢٥
 

 

                               بسم الله الرحمن الرحیم

امید وناامیدی شیطانی

یکی از راه ها ئی را که شیطان برای اغفال کردن وگمراه نمودن وبه گناه وادار نمودن افراد مورد استفاده قرار می دهد امید است ؛همان رجائی که می تواند موجب اصلاح ونجات از گناه وازشر شیطان بوده باشد شیطان از این طزیق افراد را گمراه کرده وآنها را به گناه وادار می کند .

بیان مطلب  

 امید شیطانی :

شیطان برای این که افراد را به گناه آلوده کند ،از راه امید وارد

می شود واین معنا را به او القا می کند که خداوند ارحم الراحمین است و...از این امید سوء استفاده کرده وافراد را به ارتکاب گناه وا می دارد وبعد از آن که شخص مرتکب خلاف شد دیگر اورا مأیوس از رحمت حق می کند واین گونه القا می کند که تو دیگر اهل نجات نیستی پس حال که نجاتی برای تو نیست هر چه می خواهی گناه بکن آب که از سر گذشت چه یک وجب ... بدین صورت افراد از رحمت الهی مأیوس می کند در واقع با امید افراد را به گناه می کشاند وبا

نا امیدی آنها را از توبه باز می دارد

 

اما امید رحمانی

   دارای  آثار وبرکات زیادی است که از آن جمله است :

    امید رحمانی همراه با خوف الهی است ومسئله ای به نام ناامیدی در آن راه ندارد ویأس وناامیدی خود از گناهان بزرگ به شمار می رود و خوف وبیم از عذاب الهی یک نیروی باز دارنده از گناه به شمار می رود که این خوف ازمقام پروردگار است که اجازه نمی دهد انسان گناه کند واگر مرتکب خلافی شد امید به رحمت الهی جلوگیری از یأس ونا امیدی می کند واجازه نمی دهد که بندۀ خاطی مأیوس از رحمت خداوند رؤف وغفور ومهربان شود .

 

اما در فرهنگ شیطانی  

   مسئله ای به نام خوف وترس وبیم از مقام خدا وجود ندارد

او ابتدا از راه امید وارد می شود تا بتواند زمینه ای برای نا امیدی فراهم کند ولذا این امید واری شیطان در ابتدای راه است ، بعد از آنی که توانست به اهداف شوم خود برسد ، دیگر آنچه را همیشه القاء می کند نا امیدی ویأس است ، زیرا یأس و

نا امیدی است که نه تنها  اجازه نمی دهد که بندۀ گنه کار توبه کرده و اصلاح شود  

بلکه ناامیدی موجب می شود تا بیشتر به خلاف ، رو آورده و گناهان بیشتر

 و بزرگتری را مرتکب شود .

  لذا در اسلام یأس وناامیدی از رحمت خداوند تبارک وتعالی خود از بزرگترین گناهان به شمار می آید. «اعوذ بالله من همزات الشیاطین »


 
 
شیطان دشمن قسم خورده..(2)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٢:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٢۳
 

               بسم الله الرحمن الرحیم

سؤال

خداوند تبارک وتعالی در قرآن در بارۀ شیطان می فرماید که شیطان شما را به فحشاء امر می کند :

    « الشیطان  یعدکم الفقرویأمرکم بالفحشاء»(سوره بقرةآیۀ/268 )

اما در جای دیگر شیطان را وسوسه گر معرفی می کند :

    «انّ الشیطان ینزع بینهم انّ الشیطان للانسان عدوا مبینا»(سورۀ اسراءآیۀ/53)

در صورتی که بین امر کردن ووسوسه نمودن خیلی فاصله است کسی که مولا باشد می تواند امر کند واگر ولایت داشته باشد وامر کند دیگر وسوسه معنا ندارد ؟   

پاسخ

   پاسخ  این سؤال رااز آیات قرآن  می توان استفاده کرد به این بیان که :

افراد دودسته هستند ،یک دسته مؤمنین هستند که شیطان در قلب آنها راه پیدا نکرده است اینها کسانی هستند که شیطان بر آنها سلطه ندارد وفقط از راه وسوسه آنها را اغفال می کند ولذا این دسته از افراد همین که به خداوند تبارک وتعالی از شر شیطان پناه برند خداوند منعال آنها را از شر شیطان حفظ می کند واین دسته مؤمنین واقعی هستند اما دستۀ دوم کسانی هستند از شر وسوسه های شیطان به خدا پناه نبرده بلکه اطاعت از شیطان کرده ومرتکب خلاف شده وحتی بعد از ارتکاب خلاف توبه هم نکرده این دسته از افراد به  شیطان اجازه میدهند که در قلبشان راه یابد وقلبی که حرم الله است را در اختیار شیطان قرار می دهند ولذا شیطان او را بندۀ خود کرده وبه او امر می کند .

در قرآن آیات زیادی است که بیانگر این معناست که به بعضی از آنها اشاره می شود.

   در یک جا خداوند متعال در قرآن ابتدا هشدار می دهد ومی فرماید:

ای فرزندان آدم!شیطان شما را فریب ندهد، آن گونه که پدر ومادر شما را از بهشت بیرون کرد...بعد می فرماید: (اما بدانید) ما شیطان را اولیای کسانی قرار دادیم که ایمان نمی آورند

      «انّا جعلنا  الشیطان اولیاء للذین لایؤمنون»(سورۀاعراف آیۀ/27)

ودر جای دیگر می فرماید«ا نّه لیس له سلطان علی الذین آمنوا وعلی ربهم یتوکلون  انما سلطنه علی الذین یتولونه ...» (سورۀ النحل آیۀ/99/100 )

«او بر کسانی که ایمان دارند وبر پروردگارشان توکل می کنند ، نسلطی ندارد. تسلط او تنها برکسانی است که او را به سرپرستی خود برگزیده اند...»

  به روشنی ازاین آیات استفاده می شود کسانی که پیروی شیطان را بکنند واز کردۀ خود پشیمان نشوند وبه سرپیچی از فرمان خدا ادامه دهند وقلب خود را در اختیار شیطان قرار دهند دیگر خود را بردۀ شیطان کرده وشیطان او را امر می کند ولذا در قرآن آیات زیادی ذکر شده است واز مؤمنین خواسته است که با ترک گناه این اجازه را به شیطان ندهند تا آنها را بردۀ خود کند.امید است که با استعاذه وپناه بردن به خداوند تبارک وتعالی مارااز شر شیطان محافظت بفرماید. انشاء الله تعالی


 
 
آتش جهنم را جدی بگیریم
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٢٢
 

                                             بسم الله الرحمن الرحیم

عذاب وآتش جهنم را جدی بگیریم

 یکی از حیله های شیطان برای اغفال این است که دوزخ وعذاب الهی را در نظرها کوچک جلوه می دهد تا افراد را به گمراهی بکشاند وآنها را به سرپیچی از فرمان خداوند متعال وادار نماید .

 با مراجعه به آیات وروایات وادعیه وارده از طرف معصومین (علیهم السلام ) چنین استفاده می شود که عذاب الهی وآتش جهنم چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت !

بیان مطلب

در ایام سال ،ایام ولیالی مبارکی وجود دارد که درهای رحمت الهی بروی بندگان باز است وامید آن می رود که خداوند تبارک وتعالی گناهان بندگان را زودتر ببخشد وبیامرزد  ؛ اما نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که در همان ایام وقتی به مناجات وادعیۀ معصومین (علیهم السلام ) مراجعه می شود ،دیده می شود که چگونه در بارۀ نجات ازآتش دوزخ به درگاه پروردگار التماس والتجاء

 می کنند ! مثلا در شبهای قدر که درهای رحمت الهی باز است ،شب قدری که از هزار ماه بهتر است از جمله اعمالی که وارد است دعای شریف جوشن کبیر است که دارای صد بند است ودر هر بندی از آن خدا را با ده اسم یاد می کنند ودر پایان هر بندی تنها از خداوند تبارک وتعالی یک خواسته را طلب نموده وآن عبارت است از نجات از آتش جهنم !!

       «سبحانک یا لا اله الا انت  الغوث الغوث خلصنا من النار یارب »

وباز از دیگر اعمالی که در شب قدر وارد است ودر واقع  آخرین عملی است که در شب قدر به آن می پردازند مراسم (به اصطلاح)قرآن سرگیری است که بعد از انجام مراسم احیاء وخواندن قرآن وادعیه ونماز و...حال در این مراسم ازخداوند غفور وبخشنده ومهربان می خواهیم که ما را از آتش جهنم نجات دهد!!

«اللهم انی اسئلک بکتابک المنزل وما فیه وفیه اسمک الاکبر واسمائک الحسنی وما یخاف ویرجی ، ان تجعلنی من عتقائک من النار» = بار پروردگارا!من از تو درخواست می کنم به کتاب نازل شدۀتووبه آنچه در آن است ودر آن نام بزرگ ونامهای نیکوی توست وآنچه بیم وامید است که مرا از آزاد شدگان خود از آتش قرار دهی ».

در یک چنین شبی با آن همه فضیلت آنهم در آخرین لحظات که موقع بهره برداری  است تنها خواسته ای که در این مراسم پر فیض مورد توجه وعنایت خاص واقع شده است نجات از آتش جهنم است واین خود اهمیت این معنا را بیان

می کند.

    وباز در روز عاشورا از جمله اعمالی که در ا ین روز وارد است ، با این که روز حزن و اندوه و عزاداری برای سالار شهیدان حضرت سید الشهداء (سلام الله علیه) می باشد ؛ اما در زیارتی که در این روز وارد شده است واز اعمال این روز به شمار می رود ، بعد از خواندن زیارت مخصوص، در انتهای زیارت از حضرت  می خواهیم که برای ما از خداوند بخشنده ومهربان  بخواهد تا ما را از آتش جهنم نجات دهد  .

«...یا مولای یا ابا عبدالله انا ضیف الله وضیفک وجار الله وجارک ولکل ضیف وجارقری وقرای فی هذاالوقت ان تسئل الله سبحانه و تعالی ان یرزقنی فکاک رقبتی من النار انه سمیع الدعاءقریب مجیب»=

«ای مولای من ای ابا عبدالله !من مهمان خدا و مهمان توام و پناهندۀ به خدا و پناهندۀ به توام ..و پذیرائی من در این وقت این است که از خدای سبحان و تعالی طلب کنی که روزی من گرداند رهائی بدنم را از آتش !!زیرا که او شنوای دانا و اجابت کننده است » .

  نکته ای که در این زیارت نامه است در یک چنین روزی آنهم زیارت سید الشهداء (علیه السلام ) تنها در انتهای  زیارت، التماس کرده وحضرت را وسیله درنزد پروردگار قرار داده واز او مسئلت نموده تا از خداوند متعال بخواهد که ما را از "آتش " !!رهائی بخشد ونجات دهد.

 از جمله دعاهائی که در قرآن کریم آمده است نجات از عذاب آتش !!است که به خواستن آن سفارش شده است هم در نماز (درقنوت)وهم در طواف بیت الله الحرام سفارش شده است.

«ربنا آتنا فی الدنیا حسنه وفی الاخرة حسنة وقنا عذاب النار»سوره بقره آیه/  ٢٠١

 ونیز دعای نورانی مجیر است که از برکات خاصی برخوردار است . 

مرحوم حاج شیخ عباس محدث قمی صاحب مفاتیح الجنان در بارۀ دعای مجیر،می فرماید: دعائی است رفیع الشأن از رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم )که جبرئیل(علیه السلام) برای آن حضرت آورده در وقتی که در مقام ابراهیم (علی نبیه وعلیه السلام )مشغول به نماز بودند .

خاصه در ایام البیض (شبهای 13/14/15 ) ماه مبارک رمضان بخواند موجب آمرزش گناهان می شود

در این  دعای مجیر  بعد از ذکر اسماء الهی فقط یک حاجت از در گاه ایزد منان در خواست می شود وآن ، نجات از آتش جهنم

می باشد:

       « سبحانک یا الله تعالیت با رحمن اجرنا من النار یا مجیر...»

«منزهی ای خدای بلند مرتبه ای بخشاینده !ما را از آتش (قهرت) در پناه خودآر، ای پناه بخش ...»

 


 
 
شیطان دشمن قسم خورده(1)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱:۱٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٦
 

               بسم الله الرحمن الرحیم

   واما  نکته مهم دیگری که نباید از آن غافل شد ،شیطان ،این دشمن قسم خورده است که در قرآن آمده است که شیطان قسم یادکرده است که همه را از راه به درمی کند.«فبعزّتک لاغوینّهم اجمعین الاّ عبادک منهم المخلَصین..»سوره ص آیه82/83=خدایا به عزتت سوگند!! که همه بندگانت را گمراه می کنم ، مگرآن بندگان مخلَص را..

 نکاتی که از این آیات استفاده می شود ونباید از آن غافل بود عبارتند از :

اولا : شیطان ،به خداوند متعال خطاب کرده ،این گونه با جرأت می گوید ، در واقع این توان را در خود می بیند به این معنا اگر چنین قدرتی نداشت در مقابل پروردگار عالم نمی توانست این گونه ادعا داشته باشد.

ثانیا: قسم را به اسم جلاله پروردگار یاد کرده است.

بیان مطلب

  اسماء الهی عبارتند از"جلال" و"جمال"، اسما ئی که بیان گر رأفت ورحمت ومغفرت است به آنها  اسماء "جمالیِّه "می گویند  مانند کریم، رحیم ،ودود، غفورو...امّا اسمائی که حکایت از جلال وعظمت وقهر الهی دارد آن اسماء را "جلالیّه "می نامند مانند جبّار ،عزیز ،قهّارو...

 شیطان رجیم ،قسم به اسم جلاله می خورد که موجب خشم وغضب الهی می شود  

  ثالثا:  تنها مخلَصین را استثناءکرده است .

  فرق "مخلِص "با"مخلَص"

 مخلص به کسی گفته می شود که بعضی از اعمال را با اخلاص انجام می دهد.

اما مخلَص کسی است که به درجه کمال رسیده وتمام اعمال او از روی اخلاص می باشد وآن را انسان کامل می نامند.ومصداق حقیقی آن انبیاء وچهارده معصوم (علیهم السلام) می باشند .

رابعا: دشمنی است که فراموشی ندارد وبا کسی قهر نمی کند وبا مؤمن دوست

نمی شود،خسته نمی شودوتا وقت مردن انسان را رها نمی کند ونقطۀ ضعف افراد را می داند ، به این معنا که افراد مختلف هستند ،عدّه ای حبّ مال دارند گروهی حبّ مقام وبعضی نسبت به مسائل جنسی و... وشیطان نقاط ضعف افراد را می داند واز آن راه وسوسه می کند تا افراد را به گناه وادار نماید  .

وامّا  معرفی شیطان در آیات قرآن کریم

«انّ الشیطان کان للانسان عدّواً مبینا»سوره اسراء آیۀ/53

«انّ الشیطان لکم عدوٌٌّ فأتخذوه عدّواً»سورۀ فاطر آیۀ/6

«ولاتتبّعوا خطوات الشیطان انّه لکم عدّوٌ مبین »سورۀ بقرة آیۀ/168

خداوند تبارک وتعالی در قرآن ، شیطان را دشمن آشکار معرفی می کند و به مردم هشدار میدهد  واعلان خطر می کند که از او پیروی نکنید!!

در این جا ممکن است کسی بگوید که با داشتن یک چنین دشمن قسم خورده ، یک انسان ضعیف چگونه می تواند خود را از شر او نجات دهد وگمراه نشود؟

 در پاسخ باید گفت :

    اگر ما بودیم ، به تنهائی به هیج وجه نمی توانستیم از شرّ او در امان باشیم  ، حتی در یک لحظه ما را به عذاب ابدی گرفتار می کرد ولکن آنچه به انسان کمک

 می کند واو را در مقابل شیطان مقاوم می کند  ، قدرت خداوند تبارک وتعالی است که شیطان ،در برابر قدرت الهی هیچ است  .لذا در قرآن مجید،خداوند تبارک وتعالی می فرماید :

«ولو لا فضل الله علیکم ورحمته لأتبعتم الشیطان الاّ قلیلا...»=

« اگر فضل ورحمت خداوند برشما نبود ،جز عدۀ کمی ، همگی از شیطان پیروی

 می کردید( وگمراه می شدید)...سورۀ نساء آیۀ /83

در جای دیگر قرآن می فرماید:

 «ولولا فضل الله ورحمته  ما زکی منکم من احد ابدا...» =

 « اگرفضل ورحمت الهی نبود هیچ وقت ، هرگز احدی  از شما  پاک نمی شد... »سورۀ نور آیۀ /21

 لذا خداوند تبارک وتعالی  از بندگانش خواسته است که از شر شیطان به او پناه بیرند «وقل ربّ اعوذ بالله من همزات الشیاطین...»=

« بگو:پروردگارا!از وسوسه های  شیطان به تو پناه می برم ...» سورۀ مؤمنون آیۀ/97

 مسئلۀ استعاذه 

برای نجات از شیطان رجیم باید به خداوند پناه ببریم ، این همان امری است که در قرآن آمده است « وامّاینزعنک من الشیطان نزع فاستعذ بالله...»=  هر گاه وسوسه ای از شیطان به تو رسد، به خدا پناه بر...»سورۀ اعراف آیۀ/ 200


 
 
میلاد حضرت ابی الفضل (علیه السلام )
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٢:٤٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٥
 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

السلام علیک ایها العبد الصالح ا لمطیع لله ولرسوله ولامیرالمؤمنین والحسن والحسین ( علیهم السلام )

سالروز ولادت علمدار کربلا ء حضرت ابی الفضل العباس (علیه السلام ) را به پیشگاه یگانه منجی عالم بشریت حضرت بقیة الله الاعظم ، قطب عالم امکان حجة بن الحسن العسگری (عجل الله تعالی فرجه  وارواحنا لتراب مقدمه الفداه) تبریک عرض می نمائیم .

دربارۀ مقام حضرت ابی الفضل العباس همین بس که در حدیثی  روایت شده است از امام زین العابدین علی بن الحسین (علیه السلام )که در بارۀ عموی گرامیشان فرمودند:

 «خدا رحمت کند عمویم عباس راکه  خود را بر برادرایثار کردوجان شریفش رافدای او نمود تا آن که در یاری اودو دستش را قطع کردندوحق تعالی در عوض دودست او ، دو بال به او عنایت فرمود که با آن دو بال با فرشتگان در بهشت پرواز می کند و از برای عباس (عیه السلام )در نزد خدا منزلتی است در روز قیامت که تمام شهداء به آن غبطه می خورندوآرزوی آن مقام را دارند.

{نقل از کتاب منتهی الامال جلد اول ص 385  )

   از مرحوم محدث قمی( رضوان الله تعالی علیه )


 
 
رحمت واسعه
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۳:٥۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٥/۱
 

                    یسم الله الرحمن الرحیم

 قال الله تبارک وتعالی فی محکم کتابه اعوذ بالله من الشیطان الرجیم «قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمةالله ان الله یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفور الرحیم »سوره زمر آیه (53) =

اللهم کن لولیک الحجةبن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه فی هذه الساعة وفی کل ساعة ولّیا وحافظا وقائدا وناصرا ودلیلا وعینا حتی تسکته ارضک طوعا وتمتعه فیها طویلا

خداوند انشاءالله فرج امام زمان را برما نزدیک بگرداند وما را از اعوان وانصار آن حضرت قرار بدهد صلوات جلیّ ختم کنید

     « اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجّل فرجهم»

خداوند تبارک وتعالی می فرماید «بگو :ای بندگان من که بر خود اسراف وستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشویدکه خداوند همۀ گناهان را می آمرزد ؛ زیرا اوبسیار آمرزنده ومهربان است »ودر جای دیگر می فرماید «ان ّالحسنات یذهبن السّیئات»سوره هود آیة (114)که حسنات وکارهای خداپسند موجب آمرزش

گناهان می شود ودر جای دیگر باز آمده است که نه تنها خداوند گناهان را می آمرزد بلکه گناهان را به حسنات مبدل میکند تا نامۀ اعمال آنها خالی نباشد در قرآن آمده است که «فاولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات»سورۀ فرقان آیۀ/70

 اما نکاتی که لازم به ذکر است و نباید فراموش کرد،عبارتند از اینکه :

       اولا حق را خداوند نمی بخشد وثانیا این آیات شامل بعضی از گناهان نمی شود

بیان مطلب :

        بعضی براین باورند که حق الناس مورد آمرزش قرار نمی گیرد اما حق الله را خداوند می بخشد در حالی که این مطلب درست نیست ؛زیرا حق الله را هم خدا نمی بخشد بلکه گناهان را خداوند می آمرزد به این معنا که نماز ،از حق الله به شمار می رود حال اگر کسی توبه کرد ویا حسناتی را انجام داد که مشمول این آیۀ کریمه شد خداوند غفورورحیم  گناهان اورا می آمرزد وحتی گناهان را طبق آیۀ کریمه مبدل به حسنات می کند اما از حق خودش نمی گذرد به این معنا که هر چه نماز از او فوت شده باید همه را قضا کند. وآمرزش گناهان به این معنا نیست که دیگر تکلیف برای انجام فرائضی که از او فوت شده برداشته شود وهم چنین روزه که از حق الله به شمار می رود .پس این یک اشتباهی است که بعضی از آن غافلند وبر این باورند که حق الناس بخشیده نمی شود بلکه حق بخشیده نمی شود،چه حق الله باشد وچه حق الناس .

          بله یک فرقی بین این دو هست وآن این که در حق الله آنگونه که از روایات استفاده می شود وفقهاء ومراجع عظام حفظهم الله به آن فتوا می دهند این است که در جائی که مکلف شک داشته باشد به این که آیا نمازی از او فوت شده یا نه در موارد مشکوک تکلیف از او بر داشته شده ودر نتیجه نماز قضا به گردن او نمی باشد و در روزه که آن هم حق الله است مطلب همین گونه است ؛ اما به خلاف حق الناس که در مورد حق الناس باید احتیاط کند وآن مقداری را که در نظرش مشکوک است باید بپردازد تا یقین کند که ذمه اش بری شده است.به عنوان مثال در حق الله کسی شک دارد که آیا  یک ماه نماز از او فوت شده یا بیشتر . همان یک ماهی را که یقین دارد باید قضا کند اما اگر نمی داند که به شخصی هزار تومان بدهکار است یا بیشتر باید به مقداری که احتمال از آن بیشتر را نمی دهد بپر دازد تا مطمئن شود که دینی به گردن او باقی نمانده است .

  واما نکته دیگر این که بعضی از گناهان به قدری شدید هستند وسنگین می باشد که نه تنها حسنات آنها را از بین نمی برد بلکه آن گناهان به قدری سنگین وبزرگ هستند که حسنات را از بین می برند . به عنوان مثال اگر یک دیواری که کثیف باشد با یک رنگ پاک می شود ودیگر هیچ آثاری از آن کثافات باقی نمی ماند  اما گاهی دیوار مرطوب است ، قدرت تخریبی رطوبت به قدری زیاد است که نه تنها رنگ آن را پاک نمی کند بلکه آن رطوبت است که رنگ را هم خراب می کند اگر گچ هم باشد خراب می کتد سیمان هم همینطور و..  بعضی از گناهان به قدری قدرت تخریبی بالائی دارند که نه تنها حسنات آنها را پاک نمی کند بلکه آن گناهان، موجب از بین بردن حسنات می شوند وموجب حبط عمل  می شوتد.