دین شناسی

توفیق الهی در کلام امام جواد (سلام الله علیه)(1)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱۱:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٢٦
 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا جواد الائمه

قال  محمد بن علی الجواد (سلام الله علیه ):

«المؤمن یحتاج الی ثلاث خصال : توفیق من الله وواعظ من نفسه وقبول ممن ینصحه»

امام محمد تقی (سلام الله علیه ) فرمود:«مؤمن به سه خصلت نیاز دارد :

(1)-توفیق از حق تعالی

(2)-واعظی از نفس خودکه پیوسته او را موعظه کند

(3)-آن کس که او را نصیحت کندقبول کند».

شرح روایت

توفیق الهی یک سرمایه ای است که به هر کس ندهند  به بیان دیگر موهبتی الهی است.

چه بسیار افرادی که امکانات در اختیار دارند اما توفیق ندارند به عنوان مثال به برخی از آنها اشاره می شود تا کسانی که از این معنا غافلند سعی در به دست آوردن آن کنندامید است که این روایت موجب بیداری وتذکر غافلین قرار بگیرد تا فرصت باقی است خود را اصلاح نمایند!!

چه بسیار افرادی که ثروتمند هستند وخرجهای بیهوده دارند اما در مواردی که اجر وپاداش دارد مانند کمک به مستمندان ودستگیری از بیچارگان ویا در امور خیریه مصرف نمی کنند با این که دست ودل باز هستند وبخیل نیستند ویا این که در اول وقت کاری ندارد بدون عذر نمازش را به تأخیر می اندازد واز فضیلت اول وقت خود را محروم می نماید ویا موقع فضیلت نماز شب را درک می کند وبیدار است اما به خود اجازه خواندن  نماز شب را نمی دهد و...

ایتها همه حکایت از یک معنا دارد وآن نداشتن توفیقی است که امام جواد (سلام الله علیها ) به آن اشاره فرمودند.در یک کلام با داشتن امکانات ووجود مقدمات اما موفق به انجام کار خیر نمی شوند

 حال نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که چه امری موجب می شود تا توفیق الهی از بندگان گرفته شود؟این سؤالی است که اگر کسی به پاسخ اوبرسد امید نجات براو هست .

 در پاسخ باید گفت که ممکن است علل مختلفی داشته باشد اما مهمترین آن گناه ومعصیت است که موجب سلب توفیق از بندگان می شود

لذا حضرت بااین بیان به مؤمنین هشدار می دهند که اگر گرفتار شیطان وهوای نفس شده و از این امتیاز محروم هستند به فکر چاره باشند وموانعی که موجب شده است تا توفیق از آنها گرففته شده است را بر طرف کرده واز این موهبت الهی بهره مند گردند

ادامه دارد...


 
 
اهمیت نماز در کلام امام جعفر صادق (سلام الله علیه ) -( 3)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۸:۳٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۸/۱۳
 

                                                بسم الله الرحمن الرحیم

      اهمیت نماز در کلام امام صادق(سلام الله علیها)(3)

ابو بصیرگفت :بر امّ حمیده (عیال امام جعفر صادق (سلام الله علیها)وارد شدم تا او را در رحلت امام (ع)تسلیت بگویم ،

او گریست ومن به گریۀ او گریستم آن گاه فرمود:«ای ابا محمد!اگر امام صادق(ع)را به هنگام وفات می دیدی چیز عجیبی مشاهده می کردی ،حضرت چشمان مبارک را گشودوفرمود:«با هر که قرابت وبستگی دارم ، به نزد من گرد آورید»ما هیچ کس را فرو گزار نکرده وهمگان را حاضر ساختیم ، امام (سلام الله علیه)به آنان نگریست وفرمود:

«انّ شفاعتنا لا تنال مستخفّابالصلاة»«بدرستیکه شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد».

(سفینة البحار جلد /2 ص/19)

گویم زامام صادق این طرفه حدیث     تا شیعه او   به لوح  دل    بنگارد فرمود  که    برشفاعت ما     نرسد        هر کس که نماز را سبک بشمارد

 درقرآن هم در یک جا "مصلّین" را مورد عتاب قرار می دهدآن جایی که می فرماید :«فویل للمصلین»وا ی به حال نماز گزاران »!! کدام دسته ؟ « الذینهم عن صلاتهم ساهون»-«آن گروه از نماز گزارانی که نماز را سبک می شمارند».

(سوره ماعون آیه /4-5 )

          کلمه "ویل"از کلماتی است که در مواردی استعمال شده که حکایت ازقبح شدید آن عمل  می کند.

 مانند عتاب کردن به منکرین معاد وقیامت می فرماید : « ویل للمکذبین»ویا در باره دروغگویان « ویل لکل افاک اثیم»ویا در باره عیب جویان « ویل لکل همزة لمزه»ویا در مورد کم فروشان « ویل للمطففین»وآیاتی دیگری که بیانگر این معنا می باشد.

آیا سبک شمردن از این بدتر ! که یک عمر نماز خوانده اما یک نماز صحیح وبدون غلط نخوانده است!!! در حالی که فقهاء عظام( حفظهم الله)می فرمایند : « اگر کسی یک غلط در نمازش باشد وبا علم به آن با همان کیفیت نماز بخواند ، نمازش باطل است» بدین معنا که بایدنماز را اعاده ویا قضا نماید وطبق بعضی از مراجع عظام:

 «حتی المقدورنماز را به جماعت بخواند تا غلطهای نمازش را برطرف کرده وصحیح شود».

          اما متأسفانه دیده می شود عده ای از این افراد، بدون هیچ ترس وواهمه ای از عواقب امر خود وبدون توجه به اهمیت نماز به فکر تصحیح کردن آن نیستند وشیطان آنها را اغفال کرده وبا القاء کردن بعضی از مطالب ، از قبیل امید وار بودن به رحمت الهی وبه شفاعت شافعین بالاخص شفاعت اهل بیت (سلام الله علیهم ) وآنها را از این که به نماز اهمیت بدهند باز می دارد وشاید کلام امام جعفر صادق (سلام الله علیه ) و تأکید آن حضرت در آن موقعیت خاص، برای این امید نا بجا بوده است تا بعضی دچار وسوسه های شبطانی نشوندومسئله نماز را کوچک نشمارندواین شفاعت را که از موهبتهای الهی بشمار می رود را ، وسیله استخفاف در امر دین ، خاصه نماز قرار ندهند .

خدوند تبارک وتعالی ما را از شر شیطان ونفس اماره محافظت بفرمایدوما را از نماز گزاران واقعی قرار بدهد

آمین یا رب العالمین


 
 
اهمیت نماز در کلام امام صادق (سلام الله علیه )
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱۱:٤۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۸/۱٢
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اهمیت نماز در کلام امام صادق (علیه السلام )(2)

قال الصادق (علیه السلام ) :«ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاة»: امام جعفر صادق (سلام الله علیه ) فرمودند :

«شفاعت ما شامل حال کسانی که نماز را سبک می شمارند نمی شود»

نکته دیگر این که حضرت نفرمودند که من شفاعت نمی کنم تا بعضی پیش خود فکر کرده که برای شفاعت از دیگران طلب شفاعت می کنیم از کلام حضرت استفاده می شود که کسانی که نماز را سبک بشمارند قابلیت شفاعت را ندارند مانند اطاقی که نور گیر ندارد قابلیت تابش نور خورشید را ندارد واز نور خورشید محروم است ولذا در بعضی از روایات آمده است که شما خودتان را به ما برسانید ما شما را نجات می دهیم واین همان معنای قابلیت را می رساند کسی که نمازش را سبک بشما رد قابلیت شفاعت را ندارد .

نکته دیگر این که :کلام در بارۀ کسانی است که نماز می خوانند اما به نماز اهمیت نمی دهند نه در باره بی نمازُ صبحت از بی نماز نیست تا کسی بگوید ما که نماز می خوانیم ، اصلا بی نماز وتارک الصلاة که مورد بحث نیست ؛ زیرا اگر کسی نماز نخواند طبق آیۀ قرآن اگر بدون توبه از دنیا برود قطعا اهل جهنم است مگر آن که سعادت یارش شود وتوبه کرده واز کردۀ خود پشیمان شده والا طبق آیۀ شریفه جای او در" سقر "یکی از درکات جهنم است در قرآن می فرماید که بهشتیان از دوزخیان سؤال می کنند که: «ما سلککم فی سقر» =« شما چه کردید که شما رادر سقرآوردند ؟ » در پاسخ می گویند :

« قالوا لم نکن من المصلین» =«ما نمازنمی خواندیم »

پس کلام در بارۀ نماز خوانها می باشد قرآن می فرماید « وای به حال نماز خوانان » :«فویل للمصلین» کدام دسته از نماز گذاران؟ « الذینهم عن صلاتهم ساهون»= « آن کسانی که نماز را سبک می شمارند»!!

آیا سبک شمردن از این بیشتر که یک عمر است که نماز می خواند اما در تمام عمر دورکعت نماز صحیح نخوانده است !!!

ادامه دارد...