دین شناسی

 
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ٦:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢۸
 

 
 
محاسبه نفس(2)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ٦:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢۸
 

حال سؤال دیگری که در این مقام ممکن است که به ذهن برسد ،با توجه به اینکه اعمال عبادی برای قرب الی الله است وحتی بدون قصد قربة آن اعمال ارزشی ندارد پس چه امری موجب دوری از پروردگار می شود؟

 جواب

گرچه اعمال عبادی ، با قصد قربة صورت می گیرد وبا این امید بنده خدا عمل را انجام

 می دهد اما تقّرب در زمانی حاصل می شود که مانعی در راه نباشد به عنوان مثال : ماشینی را در نظر گرفته که از هرجهت سالم وهیج عیب وایرادی ندارد اما یک سنگی در جلوی چرخ آن گذاشته اند با وجود چنین مانعی این ماشین حرکت نمی کند وصاحبش را به مقصد نمی رساند این نه به آن معناست که ایراد از وسیله است بلکه این مانع است که اجازه حرکت به آن ، نمی دهداگر مانع را بردارند مشکل برطرف شده وماشین حرکت کرده وصا عبش را به مقصد می رساند .

در امور عبادی هم مطلب چنین است که آن چه که مانع از تقرب می شود واجازه نمی دهد تا عابد به خدای خود نزدیک شود موانعی است که جاوی این حرکت به سوی خدا را گرفته است واگر مانعی در راه نباشد تمام اعمال عبادی انسان را به خدا وند تبارک وتعالی نزدیک می کند به گونه ای که یک ذکرخدا، موجب تقّرب می شود یک الله اکبر یک سبحان الله و....عابد را به معبود نزدیک می کند اما چه شده است که با انجام دادن تکالیف واجبو له جا آوردن کارهای مستحبی بعد از یک عمر احساس می کند که به خدای خویش نزدیک نشده است .

بعد از روشن شدن این معنا که عامل اصلی مانع است باید دید که مانع یا موانع در مقام چیست؟

شکی نیست که مانع اصلی گناه ومعصیت وسرپیچی از فرمان  اوست .

     


 
 
محاسبه نفس
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٠:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢٧
 

بسم الله الرحمن الرحیم

باز این چه شورش است که در خلق عالم است 

   باز این چه نوحه وچه عزا وچه مانم است

خدا راشکر که دیگر بار سعادت نصیبمان شد وماه محرم الحرام را در ک کرده واز درگاه ایزد منان در خواست نموده تا توفیق عراداری با اخلاص برای سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (سلام الله علیه ) مرحمت بفرماید.

درواقع اول ماه محرم الحرام اول سال است وخوب است در طلیعه سال جدید که مقارن با ایام عزاداری وسوگواری آل عبا(سلام الله علیهم ) می باشد ، یک محاسبه ای معنوی داشته باشیم ونگاهی به عملکرد یک ساله داشته باشیم وتا اگر در سالی که گذشت نتوانسیم موفقیت کسب کنیم سعی بر این داشته باشیم که در سال جدید به گونه ای قدم بر داریم که از معنویات بهره مند شویم .

بیان مطلب

همان گونه که متدینین وافراد با ایمان برای رسیدگی به اموال خود یک روز در سال را برای محاسبات اموال خود در نظر می گیرند و در آمد سالانه ودخل وخرج وسود زیان خود را مورد بررسی قرار می دهند تا اگر سرمایه اضافه برمصرف داشتند، خمس آن را

بپر دازند، بسیار مناسب است تا در ابتدای سال یک محاسبه معنوی هم در عمل کرد گذشته باشد تا سود وزیان معنوی روشن شود .

 اما فرق بین محاسبات مادی با معنوی در این است که در محاسبات مادیّ ،میزان در سود وزیان، درآمد وبه دست آوردن مال وثروت سود  واز دست دادن ثروت ضرر  است ؛ اما معیار ومیزان در محاسبات معنوی قرب وبعد الهی می باشد به این معنا اگر در محاسبات معلوم شد که عملکرد گذشته ، موجب نزدیک شدن به خداوند متعال بوده است، سود واگررفتار او ، موجب  دورشدن از پروردگار بوده ، در واقع ضرر کرده است .

      ممکن است این سؤال پیش آید میزان قرب وبعد را از کجا باید فهمید؟

پاسخ این پرسش بسیار آسان است خداوند متعال برای سنجش قرب وبعد الهی علائمی را میزان قرار داده است تا هر کسی بتواند خود را مورد آزمون قرار دهد علائمی که برای هر کسی قابل درک است ، نیازی به دانش وپژوهش نداردوچون ایام عاشورا وعزاداری سید الشهداء(سلام الله علیه) می باشد به مناسبت به یک میزان اشاره می شود وآن حرارتی است که درخداوند متعال در قلوب مؤمنین برای شهادت آن حضرت قرار داده است واین معنا از روایتی که از امام جعفر صادق (سلام الله علیه )  رسیده است،استفاده می شود :

«انّ لقتل الحسین حرارة فی قلوب المؤمنین لاتبرد ابدا» .=

 « برای شهادت حسین حرارتی در قلوب مؤمنین هست که هرگر سرد نمی شود ».

لذا اگر کسی می خواهد خودرا در معرض امتحان قرار داده تا بداند که آیا این حرارت در قلب او چقدر است اگر دید که امسال نسبت به سال گذشته شور وحرارت بیشتری برای عزاداری دارد ، بداند که به خداوند متعال نزدیکتر شده است واما اگر خلاف این معنا را در خود دید باید بداند که از پروردگار خویش دور شده است وضرر کرده است.


 
 
کربلا
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٠:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢٦
 

السلام علیک یا ابا عبد الله الحسین

 

کربلا موج بلا شد ریخت بر جان حسین    

     جان ما قربان هفتاد و دو قربان حسین

کربلای پر بلا شد سنگر  دفع بلا    

       روز عاشورای کبرا روز طوفان حسین

غرق شد در عمق در یای سپاه وتیر وتیغ 

     صبر بادت فلطمه ای مام گریان حسین

سر شکست وسینه  شد مجروح پیکر غرق خون

 عقل حیران آسمان شد اشک باران حسین

صبر کن یا فاطمه ، سر بر مدار از آسمان 

    تا نبینی وقت رفتن ، سنگ باران حسین

آه از آن ساعت که شمر آمد میان قتلگاه 

      گرد   مقتل خواهران  مو پریشان حسین

خواب سنگین است ومی باید زدن فریادها  

    از سر نی باز بشنو، صوت قرآن حسین

مهدی موعود ای خون خواه خون کربلا  

   می نهی کی مرهمی بر زخم سوزان حسین

با حسینم ای خدا در آخرت محشور کن  

        دیگر آنجا دل ندارد صبر هجران حسین

                                   شعر از ابوعلی سینا


 
 
کربلا
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٠:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢٦
 

السلام علیک یا ابا عبد الله الحسین

 

کربلا موج بلا شد ریخت بر جان حسین    

     جان ما قربان هفتاد و دو قربان حسین

کربلای پر بلا شد سنگر  دفع بلا    

       روز عاشورای کبرا روز طوفان حسین

غرق شد در عمق در یای سپاه وتیر وتیغ 

     صبر بادت فلطمه ای مام گریان حسین

سر شکست وسینه  شد مجروح پیکر غرق خون

 عقل حیران آسمان شد اشک باران حسین

صبر کن یا فاطمه ، سر بر مدار از آسمان 

    تا نبینی وقت رفتن ، سنگ باران حسین

آه از آن ساعت که شمر آمد میان قتلگاه 

      گرد   مقتل خواهران  مو پریشان حسین

خواب سنگین است ومی باید زدن فریادها  

    از سر نی باز بشنو، صوت قرآن حسین

مهدی موعود ای خون خواه خون کربلا  

   می نهی کی مرهمی بر زخم سوزان حسین

با حسینم ای خدا در آخرت محشور کن  

        دیگر آنجا دل ندارد صبر هجران حسین

                                   شعر از ابوعلی سینا


 
 
کربلا
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٠:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢٦
 

السلام علیک یا ابا عبد الله الحسین

 

کربلا موج بلا شد ریخت بر جان حسین    

     جان ما قربان هفتاد و دو قربان حسین

کربلای پر بلا شد سنگر  دفع بلا    

       روز عاشورای کبرا روز طوفان حسین

غرق شد در عمق در یای سپاه وتیر وتیغ 

     صبر بادت فلطمه ای مام گریان حسین

سر شکست وسینه  شد مجروح پیکر غرق خون

 عقل حیران آسمان شد اشک باران حسین

صبر کن یا فاطمه ، سر بر مدار از آسمان 

    تا نبینی وقت رفتن ، سنگ باران حسین

آه از آن ساعت که شمر آمد میان قتلگاه 

      گرد   مقتل خواهران  مو پریشان حسین

خواب سنگین است ومی باید زدن فریادها  

    از سر نی باز بشنو، صوت قرآن حسین

مهدی موعود ای خون خواه خون کربلا  

   می نهی کی مرهمی بر زخم سوزان حسین

با حسینم ای خدا در آخرت محشور کن  

        دیگر آنجا دل ندارد صبر هجران حسین

                                   شعر از ابوعلی سینا


 
 
کربلا
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٠:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢٦
 

السلام علیک یا ابا عبد الله الحسین

 

کربلا موج بلا شد ریخت بر جان حسین    

     جان ما قربان هفتاد و دو قربان حسین

کربلای پر بلا شد سنگر  دفع بلا    

       روز عاشورای کبرا روز طوفان حسین

غرق شد در عمق در یای سپاه وتیر وتیغ 

     صبر بادت فلطمه ای مام گریان حسین

سر شکست وسینه  شد مجروح پیکر غرق خون

 عقل حیران آسمان شد اشک باران حسین

صبر کن یا فاطمه ، سر بر مدار از آسمان 

    تا نبینی وقت رفتن ، سنگ باران حسین

آه از آن ساعت که شمر آمد میان قتلگاه 

      گرد   مقتل خواهران  مو پریشان حسین

خواب سنگین است ومی باید زدن فریادها  

    از سر نی باز بشنو، صوت قرآن حسین

مهدی موعود ای خون خواه خون کربلا  

   می نهی کی مرهمی بر زخم سوزان حسین

با حسینم ای خدا در آخرت محشور کن  

        دیگر آنجا دل ندارد صبر هجران حسین

                                   شعر از ابوعلی سینا


 
 
کربلا
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٠:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢٦
 

السلام علیک یا ابا عبد الله الحسین

 

کربلا موج بلا شد ریخت بر جان حسین    

     جان ما قربان هفتاد و دو قربان حسین

کربلای پر بلا شد سنگر  دفع بلا    

       روز عاشورای کبرا روز طوفان حسین

غرق شد در عمق در یای سپاه وتیر وتیغ 

     صبر بادت فلطمه ای مام گریان حسین

سر شکست وسینه  شد مجروح پیکر غرق خون

 عقل حیران آسمان شد اشک باران حسین

صبر کن یا فاطمه ، سر بر مدار از آسمان 

    تا نبینی وقت رفتن ، سنگ باران حسین

آه از آن ساعت که شمر آمد میان قتلگاه 

      گرد   مقتل خواهران  مو پریشان حسین

خواب سنگین است ومی باید زدن فریادها  

    از سر نی باز بشنو، صوت قرآن حسین

مهدی موعود ای خون خواه خون کربلا  

   می نهی کی مرهمی بر زخم سوزان حسین

با حسینم ای خدا در آخرت محشور کن  

        دیگر آنجا دل ندارد صبر هجران حسین

                                   شعر از ابوعلی سینا


 
 
کربلا
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٠:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢٦
 

السلام علیک یا ابا عبد الله الحسین

 

کربلا موج بلا شد ریخت بر جان حسین    

     جان ما قربان هفتاد و دو قربان حسین

کربلای پر بلا شد سنگر  دفع بلا    

       روز عاشورای کبرا روز طوفان حسین

غرق شد در عمق در یای سپاه وتیر وتیغ 

     صبر بادت فلطمه ای مام گریان حسین

سر شکست وسینه  شد مجروح پیکر غرق خون

 عقل حیران آسمان شد اشک باران حسین

صبر کن یا فاطمه ، سر بر مدار از آسمان 

    تا نبینی وقت رفتن ، سنگ باران حسین

آه از آن ساعت که شمر آمد میان قتلگاه 

      گرد   مقتل خواهران  مو پریشان حسین

خواب سنگین است ومی باید زدن فریادها  

    از سر نی باز بشنو، صوت قرآن حسین

مهدی موعود ای خون خواه خون کربلا  

   می نهی کی مرهمی بر زخم سوزان حسین

با حسینم ای خدا در آخرت محشور کن  

        دیگر آنجا دل ندارد صبر هجران حسین

                                   شعر از ابوعلی سینا


 
 
مباهله (2)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ٦:۳٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢٢
 

مباهله

نکته قابل نوجّه این که با خواندن خطبه ، نشان دادندکه از نظر خطابه به قدری قوی بودندکه نه تنها کوچکترین لغزشی در بیان حضرت مشاهده نشده،بلکه در سطع اعلای از فصاحت و بلاغت صورت گرفته است .آن چنان عالی خطبه خواندند، اگر کسی که اهل لسان نباشد وبخواهد کلمات حضرت را بفهمد، باید از قاموس استفاده کند

وبقدری زیبا سخن گفتند که هم اکنون ، اگر خطیبی بخواهد سخنانش ، خوب جلوه کند، باید فرازهایی از کلملت آن حضرت را در کلام خود بگنجاندتا زینت بخش خیبه اش باشد .

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که با داشتن چنین توانی، هیچ وقت به خود اجازه ندادند که در جمع مردان ، حاضر شده وبرای آنها خطبه خوانده وسخنرانی کنند.

بعد از اثبات وثبوت  این معناکه حضرت کمنر وتا ضرورت ایجاب نمی کرد از  منزل خارج نمی شدند،حتی برای عبادت از منزل بیرون نمی رفتند، اهمیّت حضور حضرت در امر مباهله روشن می شود.

استاد معظّم حضرت آیةالله وحید خراسانی (مدّظله العالی)فرمودند:«مکمّل دعای رسول الله (صلی الله علیه وآله)، آمین  حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها)می باشد».

آنچه که مسلّم است،این است که اگرضرورت ایجاب نمی کرد ویاترجیحی در بیرون آمدن حضرت زهراء (سلام الله علیها)نبود ،حضرت از منزل خارج نمی شدند.(این برداشتی است که از سیره حضرت استفاده می شود).    


 
 
واقعه مباهله
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ٦:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢٠
 

بسم الله الرحمن الرحیم                                                            

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

 

«فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تغالوا ندع ابنائنا وابناءکم ونسائنا و نسائکم وانفسنا و.انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکاذبین » .=«کسانی که با تو به محاجه وستیز بر می خیزند، به آنها بگو:بیایید،ما فرزندان خود را دعوت کنیم ، شما هم فرزندان خود را،ما رنان خویش را دعوت نماییم ، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت کنیم ، شما هم از نفوس خود ، آن گاه مباهله کنیم ولعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم ».(سوره بقره /آیه/61/

یکی از آیاتی که دلالت بر عظمت اهل بیت عصمت وطهارت دارد آیه مباهله است ،

ابتدابه بیان اجمالی این واقعه اشاره می شود

واقعه روز مباهله

درتفسیرطنطاوی ، چنین آورده است چون آنها(نصارای نجران)، به مباهله دعوت شدند، گفتند: به ما مهلت بده تا در این بیندیشیم . چون با یک دیگر نشستند، از سید که صاحب نظر بود وگفتارش را می پذیرفتند، پرسیدند: رأی تو چیست؟گفت :بخدا سوگندپیامبری او را دانستیدوهویت عیسی(علیه السلام)را برای شما روشن کردوجای حرف برای شما نگذاشت ،بخدا سوگندهیچ ملتی با پیامبری مباهله نکرد ، جزاین که نابود شدواگر شما از دین خود دست بردار نیستید ، با او کنار بیاییدوبروید.

چون نزد پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم ) رفتند، آن حضرت حسین (سلام الله علیه ) را در بغل ودست حسن(سلام الله علیه) را بدست گرفته ، وفاطمه (سلام الله علیها)در پشت سرش وعلی (سلام الله علیه ) از عقب او حرکت می کردندوبه آنها می فرمود :«هر گاه دعا کردم ، شما آمین بگویید ».در این موقع ، اسقف وپیشوای مذهبی آنها گفت :«ای گروه مسیحی !صورتهایی می بینم که اگر دعا کنند ، کوه را از جای می کنند، شما مباهله نکنیدکه هلاک می شوید».

آن گاه پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم ) از در مسالمت در آمدندوقرار گذاشتند؛ سالیانه دوهزار طاقه لباس روسی ، پارچه رزه آهنی بدهند.

(نقل ازتفسیر عاملی/ج 2/ص 96)

این واقعه علاوه بر آن که بیانگر مقام ومنزلت پنج تن را اثبات می کند علاوه بر آن اهمیت نقش حضرت حضرت زهراء (سلام الله علیه) در این امر می باشد .

بیان مطلب

از قرائن حالیّه ومقالیّه در سیره حضرت ، استفاده می شود که وی ، تا ضرورت ایحاب نمی کرد، از منزل خارح نمی شدند. در روایات آمده است که همیشه اوّل وقت ،  در خانه ، اقامه نماز می نمودند، در حالی که مسجد در کنار خانه حضرت بوده ودرِ منزل به مسجد باز می شد، آن هم مسجدالنبی که بعد از مسجد الحرام بهترین مسجد می باشددر بعضی از روایات آمده که یک نماز در آن مطابق با صدهزار نماز است وامام جماعت هم ، اشرف مخلوقات یعنی حضرت ختمی مرتبت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) بوده است ؛ مع الوصف حتی برای یک بار هم ، در مسجد برای اقامه نماز نرفبند؛ زیرا پیامبر بزرگ اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم ) فرمودند «خیرمساجد النساء قعر بیوتهنّ»= «بهترین مکان برای نماز بانوان در کنج خانه آنهاست».وحضرت همیشه به بهترینها عمل می کردند .حتی برای یک بار هم بهمسجد برای نماز نرفت وبه عبارتی حتی یک بار خوب تر را به خاطر خوب ،ترک نکرد در مسجد نماز خواندن خوب ، اما در خانه ،بهتر .

اگر کسی سوال کندچرا به مسجد آمدند وبا ابوبکر احتجاج کردند ؟

در پاسخ باید گفت :آمدن حضرت ، در مسجد وخواندن آن خطبه تاریخی ،

برای احقاق حق بوده است.علاوه بر آن که عرض شد درمواردی که ضرورت ایجاب می کرد از منزل بیرون می رفتند

در این مقام سخن بسیار است طالبین می توانند به کتاب تحف الزهراء (سلام الله علیها)  (هدایای فاطمی ) مراجعه نمایند که این معنا به طور مبسوط ،ذکر شده است . 

ادامه دارد


 
 
روز ترویه
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ٩:٥٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٤
 

  

 

                    بسم الله الرحمن الرحیم وبه نستعین

روز هشتم ماه دوالحجه را ترویه می نامند ودر واقع در این روز حجاج محرم

 می شوند وبه سوی منا وعرفات رفته تا اعمال ومناسک حج را انجام دهند ولذا هرکسی که بخواهد به حج مشرف شود سعی می کند که تا روز هشتم خود را به آن سرزمین برساند ودر واقع تمام کسانی که قصد انجام دادن  اعمال حج را دارند تا روز هشتم خودرا به مکه می رسانند 

اما در سال شصت هجری در حالی که همه زائرین خانه خدا به مکه آمده بودند شاهد واقعه ای دردناک بودند وآن این که منوجه شدند که حجة الله وخلیفة الله وامام زمانشان حضرت ابی عبدالله الحسین (سلام الله علیه )همراه بااهل بیت واصحاب ویاران با وفایشان  علی رغم میل باطنیشان از مکه خارج می شوند!!!

اگر کسی به این خروج در چنین لحظاتی فکر کند به این معنا می رسد که این روز برای آن حضرت جه روز سختی بوده است ؛ زیرا خارج شدن حجة الله در یک چنین زمانی که همه آماده برای محرم شدن هستند بسیار دشوار است !!

چرا؟

دلائل مختلفی برای این خروج ذکر شده است از آن جمله چنین نقل می کنند :

 که کسانی از طرف حکومت وقت (یزید ) قصد داشتند تا حضرت را در ایام حج در خانه خدا به قتل برسانند وحضرت برای این که حرمت بیت الله الحرام حفظ شود ودر خانه خدا خونریزی نشود ترجیح دادند که از خانه خدا خارج شوند تا چنین واقعه ای اتفاق نیفتد .

وقتی از حضرت در باره خروج از مکه سؤال می شود چنین آمده است که در جواب قریب به این بیان فرمودند:«جدم رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم ) را در خواب دیدم وبه من فرمودند :

«اخرج الی العراق ان الله شائ ان یراک قتیلا»=برو به طرف عراق خداوند میخواهد تو را کشته ببیند»

شاعر برای این واقعه تاریخی چنین سروده است

   به یوم ترویه محمل ببستند                    خواتین اندر آن محمل    نشستند

   حرم را از حرم کردند بیرون                  همه سر گشته اندر دشت وهامون

   همه  قربانیان  کعبه      دل                  برون خرگه زدند  از کعبه گل 

    کسانی را که در عالم پناهند                 برون کردند از  بیت      خداوند