دین شناسی

شهادت امام حسن عسگری(ع)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ٩:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱۱/۱٩
 

 

بسم الله الرحمن الرحیم وبه نستعین

«السلام علیک یا مولای یاابا محمد الحسن بن علی الهادی ورحمة الله وبرکاته...»

در آستانه شهادت آن امام همام  به محضر مبارک  فرزند برومندش ، مصلح  ومنجی عالم بشریت حضرت بقیة الله الاعظم حجة بن الحسن العسگری ارواحنا له الفداه وعجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت عرض نموده واز درگاه خداوند تبارک وتعالی برای آن حضرت اجر مسئلت می نماییم

جا دارد تا در باره آن حضرت مطالبی چند به طور اجمال اشاره شود.

تنها امامی که به حج مشرف نشدند بلکه بهتر است گفته شود که نگداشتند به حج بروند امام حسن عسگری (سلام الله علیه)بوده است ومدت امامت آن حضرت شش سال بیشتر نبوده است ودر این مدت یا در زندان به سر می بردند ویا محصور بودند وعلت این امر هم ترس دشمنان  از مهدی موعود بوده است  به این معنا که آنها می دانستند که فرزند امام عسگری منجی عالم است وبرپا کننده عدالت می باشد   از آن جایی که خلفای وقت ظالم بودند واز  به دنیا آمدن آن حضرت وحشت داشتند برای پیشگیری از به دنیا آمدن آن حضرت تدابیر شدیدی اندیشیدند از آن جمله زندان کردن ومحصور نمودن پدر بزرگوارشان امام عسگری (سلام الله علیه) بوده است وبا این حرکت خیال کردند که می توانند با اراده ومشیت الهی مقابله کنند  غافل از آن که اگر اراده الهی به امری تعلق بگیرد اگر تمام قدرتهای عالم جمع شوند حتی قادر نخواهند بود برگی را از درخت جدا کنند  تا چه رسد که از به دنیا آمدن مهدی امت جلوگیری کنند  111

با این که در قرآن داستان حضرت موسی وفرعون آمده است وخداوند چگونه حضرت موسی را حفظ کرد آن هم در خانه خود فرعون ا

 ممکن است این سوال مطرح شود  مگر خلفای بنی العباس مخصوصا معتمد عباسی که حاکم وقت آن زمان بوده است  داستان حضرت موسی را نخوانده بودند  پس چرا باز  این گونه عمل کردند؟ پاسخ این سوال  بسیار روشن است کسانی از قرآن بهره می گیند وبرای کسانی قرآن عبرت انگیز است که مومن باشند اما کسانی که در اثر فسق وظلم به جایی رسیده اند که قرآن در باره آنان می فرماید عده زیادی از اهل جهنم را کسانی تشکیل داده اند که درک دارند اما نمی فهمند گوش دار نداما نمی شنوند چشم دارند اما نمی بینند آنها مانند حیوان هستند بلکه از حیوانات هم پست تر هستند آنها کسانی هستند که غافلند

«ولقد ذرانا لجهنم گثیرا من الجن والانس لهم قلوب لایفقهون بها ولهم اعین لایبصرون بها ولهم اذان لا یسمعون بها اولئک کلانعام بل هم اضا اولئک هم الغافلون » .

اینها از همان دسته بودند ولذا با علم به این معنا حب قدرت ودنیا آنها را کور وکر ودیوانه کرده بود ولذا از درک این معنا عاجز بودند  آخر الامر هم نتوانستند وجود آقا امام عسکری را تامل کنند وآن حضرت را در سن جوانی یعنی بیست هشت سالگی به شهادت رساندند به این امید که با شهادت آن حضرت دیگر از به دنیا آمدن امام زمان جلوگیری کرده اند وغافل از این که آن حضرت در تاریخ معین به دنیا آمده اند ودر زمان شهادت آن امام حدود پنج ساله بودند . چه موقع متوجه این حقیقت شدند آن وقتی که جعفر کذاب خواست بر بدن امام نماز بخواند  ناگهان امام عصر عجل الله تعالی فرجه جلو آمدند وفرمودند : عمو من اولی هستم برخواند ن نماز بر پیکر پدر وایستادند ونماز خواندند ... وبعد از مراسم تدفین  حضرت را تعقیب کردند واز همان زمان حضرت از نظرها غایب شدند تا هر زمان که خداوند تبارک وتعالی صلاح بدانند حضرت ظهور کنند ودنیا را پر از عدل وداد کنند وریشه ظالمین را بر کنند امید آن می رود با دعای مومنین این انتظار هر چه زودتر به پایان رسد

«اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصرواجعلنا من اعوانه وانصاره ومن المستشهدین بین یدیک ان شاء الله تعالی »


 
 
آثار وبرکات عرفان
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱۱:٥٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱۱/٢
 

 

                                        بسم الله الرحمن الرحیم

                                 قال الله تبارک وتعالی فی محکم کتابه

                  «یوتی الحکمة من یشاءومن یوتی الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا »

«خداوند تبارک وتعالی حکمت ومعرفت را به هر کس که بخواهد وشایسته بداند می دهد وبه هر کسکه حکمت عطا کند خیر فراوانی داده است وجزخردمندان این حقایق را درک نمی کنند ومتذکر نمی گردند».

ازآن جایی که علم معرفت اشرف

علوم است وهدف از خلقت ، رسیدن به این علم است همان گونه که در تفسیر آیۀ کریمه «وما خلقت الجن والانس الا لیعبدون »از کلمات حضرات معصومین (سلام الله علیهم )استفاده می شودکه منظور از عبادت در این آیه ، معرفت می باشد«ای لیعرفون»

ونیز علمی که در جای دیگر از آن به حکمت یاد شده است واز کلمات معصومین استفاده میشود که «حکمت همان معرفت است »لذا بر آن شدیم تا به برخی از آن خیر کثیر ی که در قرآن کریم آمده است وخداوند منان به عارفان عطا کرده است را به طور اجمال بیان کرده وتوفیق الهی حاصل شد واین معنا را در رساله ای جمع آوری نموده والحمدلله به زیور طبع آراسته شده است ودر اختیار علاقمندان قرار گرفته است ونام این رساله را

                                    (آثار وبرکات عرفان )

قرار داده امید است که مورد رضایت حق تعالی قرار بگیرد ان شاءالله تعالی

طالبین می توانند برای دریافت با این ایمل تماس بگیرند.

sm.forooghi@yahoo.com