دین شناسی

هجرت شبانه(1)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱۱:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٤/٩
 

                  بسم الله الرحمن الرحیم وبه نستعین

(انی لم اخرج اشرا ولا بطرا ولا مفسدا ولا ظالما  بل انی خرجت لطلب الاصلاح فی امةجدی ارید ان امر بالمعروف وانهی عن المنکر واسیروا به سیرة جدی وابی)

شام مبعث شبی است که حضرت ابی عبدالله الحسین (سلام الله علیه)از مدینه خارج شد وبه سمت مکه حرکت کردودر شب جمعه که سیم شعبان بود وارد مکۀ معظمه شد

مرحوم محدث قمی به نقل از شیخ مفید وسید بن طاووس و...چنین می نویسد:

    چون معاویه در شب نیمۀ ماه رجب سال شصتم هجری از دنیا رخت بر بست  ،فرزندش یزید به جای او نشست نامه ای به ولید بن عتبه بن ابی سفیان که ازجانب معاویه حاکم مدینه بود ،نوشت  به این مضمون.. که ای ولید باید بیعت بگیری ا ز برای من ازابوعبدالله الحسین ..) چون صبح شد حضرت امام حسین (سلام الله علیه)از خانه بیرون آمده ودر یکی از کوچه های مدینه مروان آن حضرت را ملاقات کرد وگفت :یا ابا عبدالله من تورا امر می کنم به بیعت بایزیدکه بیعت اوبهتر است از برای دین ودنیای تو. حضرت فرمود : (انا لله وانا الیه راجعون وعلی الاسلام السلام اذ بلیت الاسلام براع مثل یزید)کلمات حیرت انگیزمروان باعث این شدکه حضرت کلمۀ استرجاع برزبان جاری کند وفرمود براسلام سلام باد هنگامی که امت مبتلا شدندبه خلیفه ای مانند یزید وبه تحقیق که من از جدم رسول الله (صلی الله علیه وآله )شنیدم که می فرمود خلافت حرام است بر آل ابی سفیان ...) باز ولیدکسی به خدمت حضرت امام حسین (سلام الله علیه)فرستاد ودر امر بیعت تأکید کردحضرت فرمود: صبرکنید تا امشب اندیشه کنم ودر همان شب که شب یکشنبه دوروز به آخرماه رجب مانده بود متوجه مکه شدوچون عازم خروج از مدینه شدکنار قبر جدش ومادروبرادرش سلام الله علیهم رفت وبا آنها وداع کردوبا خودتمام اهل بیت به جز برادرش محمد حنفیه (رحمه الله )را همراه کرد.

وبه برادرش فرمودا:{اکنون عازم  مکه معظمه گردیده ام ومهیای این سفر شده ام وبرادران وفرزندان  برادران وشیعیان خود را با خود می برم واگر تو خواهی در مدینه باش دیده بان وچشم من باش وآنچه اتفاق می افتد به من بنویس  } ؛ پس آن حضرت دوات وقلم طلبیده ، وصیت نامه نوشت وآن را در هم پیچید ومهر کرد وبه دست او دادودر آن نیمه شب روانه شد

(گزیده ای از تاریخ به نقل از منتهی الامال مرحوم ثقة المحدثین حاج شیخ عباس قمی قدس سره

هدف از حرکت وانقلاب سید الشهداء را از وصیت نامه ای که نوشته اند می توان به خوبی فهمید واین که جامعۀ اسلامی به فساد کشیده شده بود از مسلماتی است که انکار نا پذیر است  امانکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این معناست که چه امری موجب شد که جامعۀ اسلامی در یک زمان کوتاه این گونه دچار غفلت شد که مردم این گونه بی تفاوت شدند وحاضر شدند با یزید بیعت کنند وپسر پیامبر در اثربی کسی مجبور شد تا از مدینه هجرت کند ومردم مدینه در مقابل این حرکت از خود هیچ عکس العملی نشان ندادند ونشستند ونظاره گر این ماجرا بودند وبه بیان دیگرامام وحجت خدا را یاری نکردند

ادامه دارد


 
 
بعثت نعمت وفضل الهی (2)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱:٢٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٤/۸
 

 بخش دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی دیگر از اهداف الهی برای ارسال رسل تزکیه است ؛ زیراعلم به تنهایی نمی تواند جامعه را اصلاح کند وموجب نجات بشر باشد  به بیان دیگر التزام عملی باید باشد تا بشر به سعادت برسد واین التزام ، زمانی محقق می شود که تزکیۀ نفس باشد  اما اگر تزکیه ایدر کار نباشد ولو علم هم باشد برخلاف آن عمل می کند  به عنوان مثال دانشمندان زیادی هستند که علم به مضرات الکل دارند وچه بسا در این موضوع مقالاتی هم نوشته اند  با علم به ضرر باز اقدام به نوشیدن الکل می کند وهمچنین استعمال دخانیات و...

اما یک شخص مذهبی ومتشرع چه بسا علم به بعضی از مضرات نداشته باشد وازخسران و زیان آن شراب خبری ندارد اما وقتی که خداوند متعال در قرآن آن را حرام کرده است دیگر به خود اجازه نمی دهد لب به شراب بگذارد ولو در در خلوت بوده باشد وکسی او را نبیند  ؛ در نتیجه تزکیه وعلم هردو در کنار هم موجب سعادت بشر ونجات انسان است ولذا خداوند متعال درقرآن هدف از ارسال رسل را تزکیه وعلم بیان کرده است :(یزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمة )

از آن جایی که در هر جامعه ای افراد بی تقوا وبی دین ممکن است وجود داشته باشند ومفسد باشند برای حفظ جامعه از این دسته قوانین کیفری را وضع نموده است که می فرماید (وانزلنا الحدید فیه بأس شدید ) که حکایت از این معنا دارد که برای کسانی که تقوا ندارند واز قبر وقیامت نمی هراسند باید یک نیروی باز دارنده ای باشد تا جامعه ازشر مفسدین در امان باشد لذا قوانین و مجازات کیفریتا مرز اعدام را تعیین نموده است واین همان حدیدوآهنی است در آیه ذکر شده است .


 
 
بعثت نعمت وفضل الهی(1)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱:۱۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٤/٧
 

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تبارک وتعالی فی محکم کتابه اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

لقد ارسلنا رسلنا بالبینات وانزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط  وانزلنا الحدید فیه بأس شدید

سالروز مبعث رسول الله الاعظم حضرت ختمی مرتبت محمدبن عبدلله (صلی الله علیه وآله وسلم )را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم منجی عالم بشریت حجة بن الحسن العسکری ارواحنا له الفداه تبریک عرض نموده واز درگاه خداوند تبارک وتعالی تعجیل در فرج آن مهدی موعود را مسئلت مینمائیم.(اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر)

هدف از ارسال رسل وانزال کتب تزکیه وتعلیم است

هوالذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته ویزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمة وان کانوا من قبل لفی ضلال مبین واخرین منهم لما یلحقوا بهم وهوالعزیز الحکیم  ذلک فضل الله یوتیه من یشاءوالله ذوافضل العظیم (2-4)

بهترین دلیل برای ارسال انبیاء آیاتی است که در قران کریم آمده است واگر خوب با دقت به آیات نازله دقت شود هدف از آمدن انبیاء روشن میشود  وآن آگاهی همراه با تزکیه می باشد

ممکن است بعضی بر این باور باشند که بشر با داشتن عقل وبینش نیازی به معلم الهی نداشته باشد

درپاسخ باید چنین گفت علوم بر چند دسته تقسیم می شود بعضی از علوم را عقل بشر به تنهایی درک نمی کند وبه عبارت دیگر فوق عقل است  به عنوان مثال  در جامعۀ معاصرکه علم وصنعت پیشرفت زیادی نموده است وبشر توانسته است به علوم وفنون زیادتری راه پیداکند اما مع الوصف در بارۀ سعادت بشر هنوز نتوانسته به نتیجه برسد دانشمندان ومتفکرانی که در علم صنعت وتکنیک حرف اول را می زنند اما در بارۀ سعادت بشر نتوانسته اند به نتیجه برسند واختلافشان به حد تعارض است  به عنوان مثال گروهی از همین دانشمندان سعادت بشر را در دنیای سرمایه داری میدانند وبه شدت با اقتصاد کمونیسمی مخالف هستند وگروهی دیگر از آن اقتصاد حمایت کرده وسعادت بشر را در ضد سرمایه داری می دانند درحالی که هردو گروه دانشمند هستند ودر علوم تجربی وفیزیکی هیچ اختلافی ندارند اما در مسئلۀ سعادت بشر به این اندازه اختلاف نظر دارند یک گروه سعادت بشر را در اقتصاد کاپیتالیستی می دانند وگروه دیگر سعادت را در اقتصاد سوسیالیتی ودر نهایت کمونیستی می دانند واین خود بهترین شاهد برای مدعااست که بشر در درک بعضی از علوم عاجز است ونیازی به راهنمای الهی که همان انبیاء هستند دارد اذامه دارد


 
 
حضرت ابی طالب مظلوم تاریخ ، پدر اول مظلوم عالم
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ٢:۳۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٤/٦
 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ابوطالب مظلوم تاریخ پدر اول مظلوم عالم

 

در کتب شیعه و سنى، احادیث بسیارى درباره ى شخصیت و عظمت و به خصوص ایمان و توحید حضرت ابوطالب علیه السلام موجود است که هر شخص با انصافى را بر آن مى دارد که به این امر روشن و آشکار اعتراف کند.

علاّمه ى امینى رحمه الله در کتاب ارزنده ى الغدیر ج 7 و 8، با استفاده از کتب معتبره ى اهل سنت، احادیث و شواهد بسیار زیادى را در این زمینه نقل مى کند که به عنوان نمونه توجه خوانندگان گرامى را به چند حدیث جلب مىنماییم:

1 - امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند نه پدرم حضرت ابوطالب علیه السلام و نه عبدالمطلب و نه هاشم و نه عبد مناف، هیچکدام بتى را نپرستیدند. به آن حضرت عرض کردند: پس چه چیزى را مى پرستیدند؟ فرمودند: آنها همیشه به طرف کعبه و بردین حضرت ابراهیم علیه السلام نماز مى گذاردند و به دین آن حضرت معتقد بودند.

2 - روزى امیرالمؤمنین علیه السلام در رحبه )محلّى در کوفه( نشسته بودند و جماعتى از مردم در اطراف آن حضرت اجتماع کرده بودند. شخصى از جاى برخاسته و گفت: شما در این مقامات رفیع و منزلت منیع جاى دارید و حال آنکه پدرت در آتش جهنم گرفتار عذاب است؟!

حضرت فرمودند: ساکت شو، خدا دهانت را بشکند، سوگند به آن خدایى که حضرت محمد صلى الله علیه وآله را به حق به پیامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم در حقّ جمیع گنهکاران روى زمین شفاعت کند، خداوند شفاعت آن بزرگوار را در حقّ آنان قبول می کند و همۀ آنها را به شفاعت پدرم داخل بهشت می کند. آیا پدر من در آتش جهنّم معذب باشد در حالى که پسرش قسمت کنندۀ بهشت و جهنّم است؟

سوگند به آن خدایى که حضرت محمد صلى الله علیه وآله را به حق به پیامبرى مبعوث فرمود، در روز قیامت نور حضرت ابوطالب علیه السلام همهى انوار خلایق را خاموش مىکند مگر پنج نور را 1 - نور پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله 2 - نور من 3 - نور حضرت فاطمه زهرا علیها السلام 4 - نور امام حسن و امام حسین علیهما السلام 5 - نور امامان از فرزندان امام حسینعلیهم السلام.

آگاه باش! نور حضرت ابوطالب علیه السلام از نور ما اهل بیت است که خداوند متعال آن نور را دوهزار سال قبل از خلقت آدم خلق کرده است.(38)

3 - امام صادق علیه السلام فرمودند:

إِنَّ أَبا طالِبٍ مِن رُفَقاءِ النَّبِیّینَ وَ الصِّدّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَالصّالِحینَ وَ حَسُنَ اُولئکَ رَفیقاً(39)

یعنى: » همانا حضرت ابوطالب علیه السلام، از رفقاء و همنشینان پیامبران و صدیقین و شهدا و صالحین مىباشد و چه خوب همنشینانى هستند «.

امام صادق علیه السلام فرمودند:

»وَاللَّهِ إِنَّ إیمانَ أبىطالِبٍ لَوْ وُضِعَ فى کَفَّةِ میزانٍ وَ وُضِعَ إیمانُ هذَا الْخَلْقِ فى کَفَّةِ میزانٍ، لَرَجَحَ إیمانُ أَبى طالِبٍ عَلى إیمانِهِمْ«.(40)

به خدا سوگند، اگر ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام را در کفّه اى از ترازو قرار دهند و ایمان این خلق را در کفّه ى دیگر ترازو، به تحقیق ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام بر ایمان آنها برترى خواهد داشت.

حضرت علىّ بن موسى الرّضاعلیه السلام در پاسخ نامۀ جناب عبدالعظیم حسنى که از آن حضرت درباره ى ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام سؤال کرده بود فرمودند:

(بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ،

اَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّکَ اِنْ شَکَکْتَ فى ایمانِ أَبى طالِبٍ، کانَ مَصیرُکَ اِلَى النَّارِ).(41)

به نام خداوند بخشنده مهربان،

امّا بعد اگر تو در ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام شک کنى جایگاه تو در آتش جهنّم خواهد بود«.ایمان ابوطالب از مسلمات است اما چرا بعضی از دشمنان بر آن شده اند که این معنا را نپذیرند  برای عداوت ودشمنی که نسبت به فرزندش علی (سلام الله علیه ) داشته اند  خواسته اند با طرح این معنا از عظمت مولا بکاهند اما چراغی را که ایزد بر فروزد هر آن کس پف کند ریشش بسوزد

لذا شاید حکمت ولادت مولا امیرالمومنین در کعبه برای همین معنا باشد

بیان مطلب

سوالی که ممکن به ذهن بیاید:

چرا در میان معصومین علیهم السلام تنها ولادت امیرالمومنین در کعبه واقع شد ؟

پاسخی که ازاین سوال به ذهن قاصر وفاطر حقیر رسیده است عبارت است از

این که:

ولادت آن حضرت در دوران جاهلیت تنهابیانگر فضیلت مولا امیرالمومنین را نمی رساند بلکه اهمیت این معنا شامل حال ابوطالب هم می شودبه این بیان که اگر ما هیچ دلیلی بر موحّد بودن ابوطالب در دست نداشتیم واگر تنها مابودیم وهمین مسئلۀ ولادت در درون کعبه، این خود بهترین دلیل بر اثبات مدعای ما می بود که این مولود اگر ازغیر یک پدر ومادر موحدی باشد لیاقت این معنا را پیدا نمی کند که در درون کعبه متولد شود؛زیرا کعبه از مساجدی است که از روز اول بیت الله بوده است

بیان مطلب

مساجدی موجود یا تکوینی هستند ویا تشریعی  علی الظاهر تمام مساجد تشریعی هستند به غیر از مسجدالحرام  به این معنا که یک روزمسجد نبودند بعد مسجد شدند حال چه در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) وائمۀ هدی (سلام الله علیهم ) وچه در زمانهای بعد اما تنها زمین ومکانی که از روز اول بیت الله بوده است مسجدالحرام است همان گونه که در قرآن آمده است {ان اول بیت وضع للناس للذی ببکة مبارکا ..} درچنین مکانی آنهم با آن کیفیت خاص قابلیت تولد از یک پدر ومادر غیر موحّد محال است.

 

 


 
 
شهادت امام موسی کاظم (ع)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٤/٥
 
   
   

بسم الله الرحمن الرحیم

  السلام علی المعذب فی قعرالسجون وظلم المطامیر

روز بیست پنجم ماه رجب مصادف است با سالروز شهادت امام هفتم حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیهما

بخشی از جنایات خلفای بنی العباس خاصه هارون الرشیدنسبت به ائمۀ هدی خاصه حضرت امام موسی کاظم سلام الله علیه

این معنا روشن است که ائمۀ معصومین سلام الله علیهم مظلوم تاریخ هستند وخلفای جور نسبت به آنها ظلم روا داشته اند .

از جمله ظلم هایی که از طرف  خلفای بنی العباس به آنها شده است جدایی ودور نگه داشتن مردم از آن ذوات نورانی بوده است  

بیان مطلب

بعداز واقعۀ عاشورادر اثرانقلاب خونین وشهادت حضرت سید الشهداء(سلام الله علیه) وبا خواندن خطبه ها وبازگو نمودن واقعۀ کربلا در دوران امامت حضرت امام زین العابدین (سلام الله علیه) وبا آن اشگهای آشکار درکوچه وبازار و... توانستند جامعۀ غفلت زده ومردۀ دینی را زنده کنند ونسل آینده با بیداری کامل به دین واهل بیت (سلام الله علیهم)روی آورده ودر نتیجه در زمان امام جعفر صادق (سلام الله علیه ) آن چنان فرهنگ اسلام در جامعه رواج پیداکردکه تعداد شاگردان آن حضرت به چهار هزار نفر رسید  

واز همین بیداری مردم  وروی کردشان به اهل بیت (سلام الله علیهم )بود که خلفای عباسی استفاده کرده وتوانستند به قدرت برسند وبنی مروان را ازپای در آورند 

اما افسوس که بعد از آنی که به قدرت رسیدند آنها هم ظلم به خاندان عصمت وطهارت  را سر لوحۀ کار خود قرار دادند وبد تر از بنی امیه ومروان از هر گونه ظلمی نسبت به آنان دریغ نکرده وتاریخ گواه این معنا میباشد

از جمله ظلمهایی که روا داشتند جدا کردن اهل بیت (سلام الله علیهم ) را از مردم است

 بیان دیگر

بعد از آنی که بنی العباس به قدرت رسیدند اول کاری که کردند ائمۀ هدی (سلام الله علیهم را از مردم جدا کردند واجازه ندادند که مردم با آنها در ارتباط باشند یا آنها را به زندان بردند ویا تبعید نمودند ویا محصورشان کردند .

این حرکت ظالمانه از هارون الرشید لعنة الله علیه شروع شد که حضرت امام موسی کاظم (سلام الله علیه )را از مدینه به بغداد برد ومدت چهار یا هفت ویا چهارده سال آن امام را در زندان حبس نمود آنهم زندانی که بسیار مخوف وتاریک ونمور بوده است آن گونه که از تاریخ استفاده می شود بعضیاز آن زندانها به قدری تاریک بوده است که شب از روز تشخیص داده نمی شده است  در واقع سیاه چال بوده است واز دشمنی وخصومتی که با آن حضرت داشت به این هم اکتفا نکرد در حالیکه آن حضرت را زندان کرده بود کند وزنجیر هم به پای آن امام مظلوم بسته بود واین زنجیرها تا وقت شهادت بر پای آن حضرت بوده وبدن رنجور آن حضرت را زجر می داده است آخر الامر هم نتوانست وجودآن امام همام را حتی در زندان هم تحمل کند  لذا حضرت را در زندان مسموم کرد وبه شهادت رسانید ولذا در صلوات مخصوصۀآن حضرت آمده است :

{اللهم صل علی محمدواهل بیته وصل علی موسی بن جعفر...مألف البلوی والصبر، والمضطهد بالظلم والمقبور بالجور والمعذب فیقعر السجون وظلم المطامیر ذی الساق المرضوض بحلق القیود والجنازة المنادی علیها بذل الاستخفاف . والوارد علی جده المصطفی وابیه المرتضی وامه سیدة النساء بارث مغصوب وولاء مسلوب وامرمغلوب ودم مطلوب وسم مشروب...}

ترجمه

قریب به این بیان

{درود وصلوات خداوند بر محمد وآل محمد  ودرود صلوات ورحمت  بر موسی بن جعفر وصی کسانیکه دارای رفتار نیک وپسندیده اند ...همان امامی که با بلا وصبرالفت گرفته ودر فشار ستم وبا بیداد وجور از دنیا رفته وشکنجه کشیده در قعروته زندانها وتاریکی سلولهابا ساق پای خرد شده از حلقۀ کند وزنجیروجنازۀ اورا با خفت وسبکی حمل کردند واز زندان بیرون آوردند و وارد شد بر جدش وپدرومادرش بانوی زنان به ارثی غصب شده وحکومتی ربوده شده وملوب در کارخویش وخونی که بایدخواسته شود که به زهری نوشیدن انجام گردید ...}

الالعنت الله علی القوم الظالمین  وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

این مصیبت وارده را به منجی عالم بشریت فرزند برومندش حضرت بقیةالله الاعظم حجة بن الحسن العسگری ارواحنا له الفداه تسلیت عرض نمود وتعجیل در فرج آن حضرت را از خداوند متعال مسئلت می نماییم