دین شناسی

عید غدیرخم(2)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱۱:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/۳٠
 

                        بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تبارک وتعالی فی محکم کتابه:

«یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک وان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس ». 

 الحمد لله الذی جعل کمال دینه وتمام نعمته بولایة امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله ) :

                   «من کنت مولاه فهذا علی مولاه »

هرکه را مولای اویم                       این علی مولاست او را

هر که را آقای اویم                         این علی آقاست اورا

«الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی ورضیت لکم الاسلام دینا »

عید غدیر ؛ عید الله الاکبر است

اکمال دین واتمام نعمت ورضایت پروردگار،بهترین گواه برای امتیاز این عید از اعیاد دیگر است  .

دستورات وسفارشاتی که در این روز وارد شده است خود ، دلیلی دیگر بر برتری این عید به شمار میرود که به بعضی از آن ها اشاره می شود :

1-وصیت کرد رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم )به امیر المومنین (سلام الله علیه ) که این روز را عید قرار دهید .

2- عیدی دادن :تنها روزی که سفارش به عیدی دادن شده است عید غدیر است .

بیان مطلب

در اسلام اعیاد زیادی است که از عظمت وشکوه خاصی برخور دار است علاوه بر عیدفطر وقربان اعیاد دیگری مانند عید مبعث ومولود ونیمۀ شعبان وروزهای ولادت ائمۀ هدی (سلام الله علیهم )واعیاد دیگری که هرکدام دارای  اهمیت   ویژه ای می باشند ؛اما در هیچ یک از این اعیاد سفارش به عیدی دادن نشده است  ، تنها در این عید است که سفارش به این معنا شده است آن هم باپاداشی برتر از انفاق وقرض الحسنه ودارد در بعضی از روایات آمده است که:« یک درهم عیدی در روز عید غدیربرابر با  صدهزاردرهم است» .

نکته ای که لازم به ذکر است: بعضی بر این باورند که فقط سادات باید عیدی بدهند البته سادات  به این که در این روز عیدی میدهند افتخار می کنند واز این که مردم برای سادات احترام خاصی قائلند جای تقدیر دارد ؛ اما این معنا نباید فراموش شود که سفارش به عیدی دادن مختص به سادات نیست بلکه این توصیه ای است برای تمام شیعیان امیرالمومنین (سلام الله علیه )، چه خوب است شیعیان ، عیدی را که درایام نوروز می دهند ،در عید غدیر بدهند تا از این ثواب بزرگ بر خوردار شوند

          چه خوب است دولت مردان ورسانه ها در اطلاع رسانی وتشویق مومنین به این سنت حسنه بیشتر مردم را ترغیب کنند وعملا تسهیلاتی را برای مومنین فراهم کنند همان گونه که در عید نوروز صدا وسیما ودولت برای عید نوروز تمهیداتی را برای مردم فراهم می کنند  چه خوب است چنین تسهیلات وتبلیغات وتمهیدات در عید غدیرصورت پذیرد، در مملکتی که افتخار این را دارد که حکومتش شیعی وپیرومکتب غدیر است دل امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف )را شاد کرده وتنها با شعار این روز را گرامی نداشته بلکه عملا اقدام به تجلیل وبزرگداشت این عید غدیر بنمایند به امید آن روزی که در این کشور شیعۀامیرالمومنین عید غدیر چایگزین عید نوروز شود ان شاءالله تعالی 

به امید آن روز

    «الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیر المومنین والائمة علیهم السلام »

 


 
 
بمناسبت سالروزولادت حضرت امام علی النقی الهادی (سلام الله علیه )
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٢:٤۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٧/٢۸
 

                                بسم الله الرحمن الرحیم

               السلام علیک یا اباالحسن یا علی بن محمد الهادی النقی

بنابر قول مشهور روز نیمۀ ماه ذی الحجه سنۀ دویست ودوازده درحوالی مدینه در موضعی که آن را "صُریا"می نامند قدم به این عالم نهادند ودنیا را به نور خود روشن نمودند .

والدۀمعظمۀجلیله اش"سمانۀ مغربیه "معروف به "سیده" میباشد .

درجنات الخلودآمده است :که آن مخدره همیشه روزۀمستحبی می گرفتند ودر زهد وپارسایی وتقوی مثل ومانند نداشتند .

علی بن مهزیار ازقول حضرت امام هادی(سلام الله علیه) نقل می نماید :فرمود:«مادرم عارفه به حق من است واو از اهل بهشت است وبه او شیطان سر کش ،نزدیک نمی شود وبه او مکر جبار عنید نمی رسد وخداوند اورا نگهبان وحافظ است ...»(نقل از منتهی الامال مرحوم محدث قمی (قدس سره)/ج2ص361

ازآثاربابرکت آن امام "زیارت جامعۀ کبیره" و"زیارت غدیریه "حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب (سلام الله علیهما) را می توان نام برد که هرکدام ازویزگی خاصی برخوردار می باشند  جامعۀکبیره دریای بی کران معارف امامت عامه وغدیریه امامت خاصۀ مولی الموحدین  یعسوب الدین امام المتقین حضرت امیرالمومنین  ارواحناله الفداه می باشد که اگردارندگان قلب سلیم این دعا را مورد تأمل قرار دهند قطعا به حقانیت آن امام همام پی برده واز پیروان آن حضرت خواهند شد.

حال نکته ای که باید موردتأمل قرار بگیرد این است که چرادراین مدت بیش از سی سال که دوران امامت آن حضرت بود،مردم ازوجود آن حضرت نتوانستند استفاده کنند وازمکتب آن حضرت کسب علم کنند؟

پاسخ این سوال رااین گونه باید بیان کرد که :موقعیت آن حضرت در زمان خلفای عباسی  به گونه ای بوده است که اجازه نمی دادند تا مردم با امامشان در ارتباط باشند درعوج دوران خفقان عباسی به سرمی بردندواز اینجا می توان به این مطلب دست یافت که چقدر خلفای عباسی نسبت به ائمه هدی (سلام الله علیهم) ظلم رواداشتند وهم چنین چه ظلمی به عالم بشریت عموما وبه شیعیان خصوصا روا داشتند با این محدودیت هایی که اعمال کردند ولذاجاداردگفته شود « بنی العباس از بنی امیه بدتر بودند»

             «الا لعنة الله علی القوم الظالمین »

 


 
 
بمناسبت شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱۱:۱٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/٢٢
 

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله ولرسوله ولامیر المومنین والحسن والحسین  ا(علیهم السلام )...اشهد انک قتلت مظلوما
جان ختم المرسلین در کوفه جا دارد ندارد
بهتر از روح الامین در کوفه جا دارد ندارد
 افسرجان باز حق در کوچه ها می گردد امشب
 یک جهان ایمان ودین در کوفه جا دارد ندارد

روز عرفه مصادف است با سالروزشهادت نماینده تام الاختیار حضرت سید الشهداء(سلام الله علیه) در کوفه  شهادت آن سفیر غریب کوفه را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) تسلیت عرض می نمائیم  ).


 
 
کسب معرفت در عرفه؟
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱۱:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/٢۱
 

                                 بسم الله الرحمن الرحیم

 

برنامه عرفه را در اجتماع و در مراسم  شرکت کردن بهتر است ویا این که جایی خلوت را پیدا کند  وبه عبادت مشغول شود ،کدام بهتراست؟

عبادات بردو نوع است:

1-      شعائر که لطفش به این است که علنی باشد

2-      غیر شعائر

 

1- برای حجاجی که درسر زمین  عرفات هستند آنجا در محل شعائر قرار دارند آنجا باید دعای عرفه و برائت از مشرکان علنی باشد مثل حضرت  سیدالشهداء(سلام الله علیه ) در عرفات در جبل الرحمه درمقابل  جمع  اعمال عرفه را انجام میدهند و دعای عرفه را می خوانند

وهم چنین کسانی که در سرزمین کربلا ودر حرم سید الشهداء توفیق درک عرفه را دارند،در آنجا  هم باید آشکار وعلنی باشد ؛زیرا ا زیارت حضرت امام حسین (سلام الله علیه ) در روز عرفه ازشعائر است

2-      اما  درغیر این صورت ،لطفش بر این است که مخفیانه باشد ودرسیره و حالات  بزرگان  هم همین معنا آشکار ومشهود است

  خاطره ای از مرحوم آیة الله حجت (قدس سره)

مرحوم والد (قدس سره )نقل میکردند که ایشان روز عرفه که می شد ،میفرمود که اجازه بدهید یک نصفه روز برای خودم باشم و او نصف روز تمام ملاقاتها و ارتباطها را قطع میکرد که بتواند وصل شود

 ما دعا دو جور داریم  بعضی از ادعیه هست که عنوان شعاری دارد مانند دعای ندبه :

1-      دعای ندبه ، دعای افتتاح> شعائر است و باید علنی باشد و لذادر الفاظش جمع استفاده شده مثلا اللهم نرغب

2-      دعای کمیل> اینجا شعار نیست بحث مناجات و توبه است واینجا متکلم وحده می آید اللهم اغفر لنا نیست اللهم اغفرلی

در ادعیه اگر دیدیم الفاظ جمع آمد یعنی اینکه لطفش این است که در جمع خوانده شود  ولی دعاهای متکلم وحده لطفش در تنها بودن است وبهتر است که در خلوت خوانده شود

البته اگر کسی سواد ندارد بحثش جدا است گر چه با پخش برنامه ها از رسانه مشکل

 بی سوادان هم دراین مسئله تا حدودی حل شده است .

در نماز که قرار است جماعت خوانده بشود نمیگوییم ایاک اعبد میگوییم نعبد

نکته اگر کسی توانست اتصال پیدا کند دیگر خروار خروار به او میبخشند .

خدا یا توفیق درک روز عرفه را به ما عطا بفرما


 
 
بمناسبت سالگرد شهادت امام محمد باقر (سلام الله علیه )
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱۱:٢٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٧/٢۱
 

بسم الله الرحمن الرحیم

                السلام علیک یا اباجعفریا محمد بن علی  الباقر

[عن محمد بن الحسن، عن سعد بن عبدالله، عن أحمد بن محمد بن عیسى، عن القاسم بن الحسن بن علی بن یقطین، عن ابن أبی نجران وجعفر بن سلیمان جمیعا، عن العلاء بن رزین، عن أبی حمزة الثمالی قال : قال أبوجعفر ( علیه السلام ):« بنی الإسلام على خمس : إقام الصلاة، وإیتاء الزکاة، وحج البیت، وصوم شهر رمضان، والولایة لنا أهل البیت، فجعل فی أربع منها رخصة، ولم یجعل فی الولایة رخصة، من لم یکن له مال لم تکن علیه الزکاة، ومن لم یکن له مال فلیس علیه حج، ومن کان مریضا صلى قاعدا، وأفطر شهر رمضان، والولایة صحیحا کان أو مریضا، أو ذا مال أولا مال له، فهی لازمة». حضرت امام محمد باقر(سلام الله علیه ) فرمود :«اسلام بر پنج پایه استوار است

1-بر پا داشتن نماز

2- به مصرف رساندن زکات

3-حج خانۀکعبه

4- روزۀ ماه رمضان

5- ولایت ما خاندان

در چهار قسمت از این احکام تخفیفی منظور شده است ولی در ولایت ما تخفیفی نیست». کسیکه ثروت ندارد زکات بر او نیست ، کسی که مالی نداشته باشد (مستطیع نباشد ) بر او حج واجب نیست کسی که بیمار باشد ونتواند نماز را ایستاده بخواهد نشسته بخواند وایستادن برای او لازم نیست وروزۀ رمضان را افطار کند  ولی پایبند بودن به ولایت واجب است  فرقی نمی کند بیمار باشد یا سالم فقیر باشد یا بی نیاز  .

ج اول/ص 307 (خصال مرحوم شیخ صدوق  )

 لازم به ذکر است که منظور از ولایت ؛قائل بودن به امامت وخلافت وجانشینی رسول الله (صلی الله علیه وآله) که اولین آنها وصی پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله)،مولا الموحدین  حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب (سلام الله علیه)وآخرین آنها وجودمنجی عالم بشریت ، بقیة الله الاعظم حجة بن الحسن العسکری حضرت صاحب العصر والزمان  (عجل الله تعالی فرجه الشریف )امام دوازدهم می باشد .


 
 
بمناسبت سالگردشهادت اماممحمد باقر(سلام الله علیه )
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ٩:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/۱٩
 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا اباجعفر یا محمدبن علی الباقر

شهادت حضرت امام محمد باقر(سلام الله علیه )

حضرت امام محمد باقر (سلام الله علیه )در سال (57)هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود .در سن (39) سالگی به امامت رسیدند. نام او «محمد»وکنیه اش «ابوجعفر»و«باقر العلوم» لقب ایشان می باشد .

مادرحضرت ؛«ام عبدالله »دختر حضرت امام حسن مجتبی »(سلام الله علیه)،واز این جهت نخستین کسی بود که هم از نظر پدر وهم از نظر مادرفاطمی وعلوی بوده است .

حضرت امام محمد باقر در سال (114)هجری درروزدوشنبه هفتم ماه ذی الحجة الحرام درسن (57)در شهر مدینه به شهادت رسید ودر قبرستان بقیع ،کنار قبرپدر وجد بزرگوارش خود حضرت امام حسن (سلام الله علیه ) به خاک سپرده شد .دوران امامت آن حضرت(18)سال بود

واین در زمان خلافت هشام بن عبدالملک بودوگفته شده است که حضرت به دست ابراهیم بن ولید بن عبدالملک مروان به زهر به شهادت رسید وشاید به امر هشام بوده است کلینی به سند معتبر روایتکردهکه چون حضرت امام محمد باقر (سلام الله علیه)به دار بقاءرحلت نمودحضرت امامجعفر صاذق (سلام الله علیه )میفرمود :کههر شبچراغ می افروختنددر آن حجره ای که آن حضرت در آن وفات یافته بود  

 

ایشان در زمان 5تن از خلفای اموی  و مروانی به سر می بردند

1-  ولید بن عبد الملک سال (86-96)

2-  سلیمان بن عبدالملک  سال (96-99)

3-  عمربن عبدالعزیر(سال (99-101)

4-  یزید بن عبدالملک مروان سال(101-105)

5-   هشام ابن عبدالملک ..سال (105-125)

این خلفا، به استثناءعمربن عبدالعزیز-که شخصی نسبتا دادگر ونسبت به خاندان پیامبر (صلی الله علیه وآله )علاقه مند بود همگی در ستمگری واستبداد وخود کامگی دست کمی از نیاکان خود نداشتند ومخصوصا نسبت به پیشوای پنجم همواره سختگیری میکردند .

نقل از منتهی الامال /جلد 2 ص 118 /سیرۀ پیشوایان /ص305

 

وصایای آن حضرت

1.بربدنم سه جامه(کفن) بپوشان

2-جهار انگشت اززمین بلندترقرار بده.

3-آب در قبر من بریز

4- ازمال من وقفی بکن برای ندبه کنندگان که ده سال  در "منی "در موسم حج بر من ندبه وگریه کنند و مجلس عزا برپا کنندوبر مظلومیت من زاری کنند  ودر روایت است که هشتصد درهم برای تعزیه وماتم خود وصیت فرمودند.

5- چراغ خانۀ مرا روشن بدار. 

آجرک الله یا بقیة الله فی مصیبة جدک 


 
 
بمناسبت شهادت امام محمد تقی الجواد (سلام الله علیه )قسمت سوم (پند واندرز پذیری )
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱۱:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/۱۳
 

                                             بسم الله الرحمن الرحیم

قال ابوجعفر محمد بن علی التقی الجواد :

« المومن یحتاج الی ثلاث خصال، توفیق من الله وواعظ من نفسه وقبول ممن ینصحه»

 

وقبول ممن ینصحه

خصلت سومی را که حضرت به آن اشاره کردند،پند پذیر بودن است

باز با کمی تأمل  آن معنا شرط در این خصلت هم می باشد به این معنا که تا زمانی انسان پذیرش موعظه ونصیحت وپند را دارد که دارای تقوا باشد اما اگر انسان بی تقوا شد دیگر مصداق این آیۀ کریمه می شود:«صمُ بکم ُ عمیُ فهم لایرجعون»  «کور وکر ولال وغیر قابل برگشت » می شود؛زیرااز آثار تخریبی گناه این است که انسان را کوروکرولال ودیوانه می کند واین از آیۀ قرآن استفاده می شود :

«ولقد ذرأنا لجنهم کثیرا من الجن والانس لهم قلوب لایفقهون بها ولهم اعین لایبصرون بها ولهم اذان لا یسمعون بها اولئک کالانعام بل هم اذلواولئک هم الغافلون  »=«ومحققابسیاری از جن وانس را برای جهنم واگذاریم چه آن که انها را دلهائیست بی ادراک ومعرفت ودیده هائی بی نور بصیرت وگوشهائی نا شنوای حقیقت آ نها مانند چهار پایانند بلکه بسی گمراه ترند  آنها همان مردمی هستند که غافل شدند » سورۀ انعام /آیۀ 179

 گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله توست   آنچه البته به جایی نرسد البته آن فریاد است

اگر تقوا بود واعظ برونی هم اثر میکند

اگر روایت امام جواد(سلام الله علیه )  را بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم  این است که :مومن احتیاج به تقوا دارد

قربان جلال ومقامش آقا بیشتر از 25 سال از عمر مبارکشان نگذشته بود که ام الفضل ملعونه همسر شان به دستور معتصم عباسی لعنة الله علیه حضرت را بازهرمسموم کرده وبه شهادت رسیدند سالروز شهادت آن امام همام را که در روز آخر ماه ذوالقعدةالحرام می باشد را به پیشگاه ولی الله الاعظم منجی عالم بشریت ،حضرت حجة بن الحسن العسکری ارواحناه لتراب مقدمه الفداه تسلیت عرض نموده وتعجیل در ظهورش را از درگاه حضرت باری تعالی خواهانیم  « اللهم عجل لولیک الفرج  والعافیة والنصر واجعلنا من اعوانه وانصاره ومن المستشهدین بین یدیه»

خداوند متعال در دنیا  زیارتش را ودر آخرت شفاعتش رانصیب ما بفرماید آمین یارب العالمین


 
 
بمناسبت شهادت امام محمد تقی الجواد (سلام الله علیه ) قسمت دوم( وجدان)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/۱۳
 
  •  

         بسم الله الرحمن الرحیم

قال ابوجعفر محمد بن علی التقی الجواد :

« المومن یحتاج الی ثلاث خصال، توفیق من الله وواعظ من نفسه وقبول ممن ینصحه»

خصلت دوم

واعظ درونی؛نفس لوامه  یا وجدان

دومین خصلتی را که حضرت به آن اشاره فرمودند ،داشتن واعظ درونی که  به آن نفس لوامه یا وجدان می گویند .

تمام انسانها از این نعمت الهی برخوردار هستنداماکسانیکه تقوا ندارندبه تدریجاین سرمایه را از دست میدهند وبه بیانی دیگر  اگر کسی بخواهدازاین نعمت الهی بهره مند باشدوبرای او باقی بماندلازمه اش این است که تقوا را پیشه کند زیرا آفت این خصلت، گناه ومعصیت است اگرانسان مرتکب گناه بشود در اثرتکرار گناه واعظ درونی ووجدان او از بین می رودبه عنوان مثال اگر یک سنگ منقوشی را در معرض عبورومرورافراد قرار دهند هر قدر هم که آن سنک ، سخت ومحکم باشد در اثر راه رفتن روی آن ، نقش های روی آن محو می شود ،اما اگر خواسته باشند نقش های برجسته ونوشته های روی سنگ آسیبی نبیند لازمه اش این است که ازرفت وآمد وپا گذاشتن روی آن جلوگیری کنند در غیر این صورت در اثر راه رفتن روی آن سائیده می شودحال مسئلۀ وجدان هم همین حکم را دارد اگرکسی بخواهد از این خصلت بهره مند باشد بایداز او مراقبت کند وتنها نیرویی که می تواند آن را حفظ کندداشتن تقوامی باشد؛زیرا انسانی که تقوا ندارد در اثر ارتکاب گناه ومعصیت دیگر برای آن وجدانی باقی نمی ماند،مانند کسانی که در اثر خوردن مال حرام دیگربی تفاوت به حق الناس می شوند ویا در اثر غیبت کردن ودروغ گفتن و...دیگربرایشان وجدانی باقی نمی ماند لذا از کلام درر بار امام نهم حضرت امام محمد تقی الجواد (سلام الله علیه )این گونه استفاده می شود که با ید تقوا را پیشه کند تا از این خصلت بهره مند بشود .


 
 
به مناسبت شهادت امام محمد جواد (سلام الله علیه ) توفیق الهی قسمت اول
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۳:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/۱٢
 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قال ابو جعفرالثانی علیه السلام:

الْمُؤْمِنُ یَحْتَاجُ‏ إِلَى‏ ثَلَاثِ‏ خِصَالٍ‏ تَوْفِیقٍ مِنَ اللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ.

{بحار الأنوار (ط - بیروت)       ج‏75       358       باب 27 مواعظ أبی جعفر محمد بن علی الجواد صلوات الله علیه   ص : 358}

در آستانه شهادت حضرت جواد هستیم که اختلافی هم در روز شهادتش نیست که فقط همین روایت بر شهادت داریم

به همین مناسبت اشاره ای به روایت از ایشان متذکر میشویم

حضرت امام محمد تقی الجواد (سلام الله علیه ) می فرماید که مومن به سه خصلت احتیاج دارد

اول: توفیق الهی

دوم :واعظ درونی یا وجدان ونفس لوامه

سوم : پذیرش یند ونصیحت از دیگران .

شرح وتفسیر

منظور ازتوفیق الهی چیست ؟

بعضی بر این باورند که هر عملی را که انسان عاجز از انجام آن باشد آن خود بی توفیقی است در حالی که بی توفیق کسی است که با وچود مقدمات برای انجام کاری آن کار را انجام نمی دهد اما کسی که مقدمات برای او فراهم نیست وقادر به انجام کاری نمی باشد را بی توفیق نمی گویند .

بیان مطلب

اگرکسی امکانات برای انجام یک عمل صالح را در اختیار دارد به عنوان مثالهم سرمایه دارد وهم از سلامت جسم بر خوردار است وهم راه باز است واستطاعت هم دارداما به زیارت نمیرود  این رابی توفیق مینامند اما کسانی که یا تهی دست هستند ویااز سلامت جسم بر خوردار نیستند ویا استطاعت ندارند ویا راه برای آنان مسدود است ودر یک کلام نمی توانند اقدام به آن کار بکنند این گونه افراد رابی توفیق نمی نامند وبه بیان دیگر این که کسانی که می توانند کاری را انجام بدهند ونمیدهندبی توفیقنداما کسانی که میخواهندکاریراانجام بدهند اما نمی توانند به آنها بی توفیق نمیگویند .گاهی انسان همه چیز دارد پول  سواد وقت اختیار ولی توفیق ندارد همه جامیرود ولی حال عبادت ندارد حتی عبادات ساده.

اگر خدا بخواهد توفیق را از کسی بگیرد حال عمل را از او میگیرد که بحث دامنه داریست که این مجال جای بحث نیست فقط اشاره کنیم توفیق باید از طرف خدا داشته باشد.

ادامه دارد ..


 
 
پاداش زیارت امام رضا (سلام الله علیه)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٢:٢۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٧/۱۱
 

                                        بسم الله الرحمن الرحیم

         الحمدالله رب العالمین و الصلوه و السلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین

         السلام علی  من امر اهله و عیاله بالنیاحة علیه قبل وصول القتل الیه

در آستانه شهادت امام هشتم هستیم در باره زیارت امام هشتم اشاره شد که ثواب زیارت و سفارش به زیارت امام که یکی از امتیازات زیارت امام هشتم از شعائر شیعه است و زیارت امام هشتم عزت برای شیعه است یعنی هر چه زائرین امام بیشتر باشد عزت شیعه تمام میشود

در اسلام ما مسئله ای داریم به اسم شعار هرچی که درغالب  شعار قرار گرفت ثواب مضاعف به خاطر همین مطلب پیدا میکند

مثل نماز که خود مستحب است ولی وقتی که جماعت شد ثوابش بیشترمیشود که در عنوان شعار واقع شده

کل واجبات ازشعائر است ولذا دستور داریم که بصورت شعار انجام بشود و آنقدر مسئله شعار مهم است که جایی که قرار باشد علنی بشود ممکن است که دچار ریا شود ولی میفرماید که علنی بشود ولی مواظب باشید ریا نشود

اما عمل مستحبی مثل نوافل یا صدقات اگر بگوید من تحت تاثیر قرار نمیگیرم اگر علنی هم انجام شود ریا نمیگیرم و در روح من اثری ندارد، اما ما در این مورد سفارش به علنی خواندن نداریم بلکه برای مخفی بودن سفارش داریم یعنی خود مخفی انجام دادن این عمل مطلوب است

اگر عنوان شعار پیدا کرد چه مستحب و چه واجب با اینکه در خطر ریا قرار بگیرد اما باز سفارش به علنی شدن آن داریم

مثل نماز جماعت یا روضه امام حسین (علیه السلام)

خمس را علنی کنید و بگویید که خمس میدهم و اشاعه دهید ولی در عنوان صدقه مستحبی سفارش به مخفی بودن داریمر


 
 
زیارت امامرضا (سلام الله علیه )از افضل شعائر
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱۱:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/٥
 

 

                          بسم الله الرحمن الرحیم

 اهمیت وجایگاه شعائر در اسلام 

قال الله تبارک وتعالی:«ومن یعظم شعا ئر الله فانها من تقوی القلوب لکم فیها منافع ...»سورۀحج آیۀ/32

 شعائر در اسلام از اهمیت بالائی بر خوردار است که به بعضی ازآن اشاره می شود

عبادت وانجام کارهای نیک  هر چه مخفی ترباشد بیشترمطلوب مگر در مواردی که ازشعائرمحسوب شود به عنوان مثال: نمازشب از امور عبادی است که لطف آن درپنهان بودن ازدید دیگران است اما همین نماز وقتی  عنوان فریضه پیدا می کند ازشعائر می شودولطف آن در آشکارا بودن است لذا در بارۀ اقامۀ فرائض سفارش شده است که آن راآشکارا برپا دارید وبه جماعت بخوانید ودر مسجد اقامه کنید وبرای هرکدام پاداش های بی شماری دراحادیث حضرات معصومین (سلام الله علیهم )آمده است .

نکتۀ دیگر  با این که انجام شعائر در معرض آفت بسیار خطرناکی مانند ریا می باشد مع الوصف سفارش در انجام شعائرومراقبت نمودن از این که دچارریا نشود .

بیان مطلب

ریا آفت بزرگی برای عبادات به شمار می رود به طوری که اگر دریک عمل عبادی مانند نمازیک آن ریا پیدا شودموجب بطلان آن نماز می شود چون ریاازشرک پیدا می شودکه در جای خود باید به آن اشاره شود  امابایدمومن تلاش کند وبا نفس خود مبارزه کند وشعائر را آن گونه که در اسلام سفارش شده استانجام دهد واجازه ندهد تا ریا در آن پیدا شودوبه زعم خودکه اگرمن این عمل را که از شعائراست انجام دهم ترس آن را دارم که ریا پیدا شود وبه این بهانه از انجام شعائر خودرا باز دارد وآن را ترک کند به طورمثال بگوید اگر به نمازجماعت در مسجد بروم ممکن است ریا بشودواین فریضه را در منزل بخواند که این کارصحیح نیست بلکه بایدبا نفس خودمبارزه کرده واجازه ندهد تا حالت ریا در او پیدا شود نه این که نمازجماعت که از شعائر است را ترک کند واین خودنمونه ای دیگر ازاهمیت شعائراست .

ادامه دارد