دین شناسی

حب وبغض لله (5)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٠:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/٥
 

   بسم الله الرحمن الرحیم

وامامسئله مؤدة

 

    بعد از بیان آیات وروایات درمقام اثبات (حبّ وبغض) در اسلام وثبوت جایگاه واهمیت آن دراسلام ؛جا دارد

که در باره‏مسئله مؤدّة چند جمله‏اى اشاره شود

   آیه مؤدّة:

    «قل لا اسئلکم علیه اجراالاالمودّة فى القربى»

    (اى پیامبر)بگو من از شما پاداش رسالت نمى‏خواهم مگر(تنها خواسته من) مودّت ومحبّت به ذوالقربى‏مى باشد.

    (حبّ ذوالقربى ؛ ثمره رسالت)

    بیان چند نکته در ذیل این آیه شریفه لازم است :

 

    اولاً؛مقصود از "مودّت" دراین مقام چیست ؟

 

    ثانیا؛آیا مودّت همان محبت است ؟

 

    ثالثا؛منظور از اظهار دوستى وابراز محبت در آیه به چه معنا مى‏باشد؟

 

    رابعا؛راه رسیدن به آن چگونه است ؟

 

    «انّ الذین آمنوا وعملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودّا»(2)

 

    وامّااینکه مقصود از مودت ومعناى آن چیست ؟بعضى از علماى اهل لغت مودت را اینگونه معنا نموده‏اند:

 

    (مودت:دوستى ومحبت وصداقت ورفاقت ومهربانى وخیر خواهى ونیک اندیشى .ودرجاى دیگر مودت را به

 

    (دوستى کردن واظهار اخلاص نمودن)معنا نموده‏اند.

 

    بعضى بین مودت ومحبت را فرق قائل شده‏اند ؛به این بیان که محبت به معناى دوست داشتن است اما مودت

 

علاوه بر دوست داشتن آن علاقه را اظهار وآشکار نمودن است.

 

    آنچه که مسلّم است وجاى هیج اختلاف واشکالى وتردیدى نیست ؛این است که خداوند تبارک وتعالى؛خواسته است ودوست دارد که مؤمنین علاقه ومحبّت خودرا آشکار نمایند،به دونکته در مقام بایدتوجه شود وبه بیانى دیگر از این آیه شریفه دو نکته مهم استفاده مى‏شود:

     یکى اینکه حب ذوالقربى ثمره رسالت است .

 

     دیگر آن که این محبّت راباید اظهارکرد.