دین شناسی

آثاروبرکات معرفت (18) صبر پاداش الهی
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ٧:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٩
 

                                بسم الله الرحمن الرحیم

    د:پاداش الهى.

 

    پاداشى که در آیه ذکر شده، صلوات ورحمت الهى است،

 

    صلوات الهى لفظ نیست ؛ زیرا گفتار خداى سبحان همان فعل اوست، وفعل خداوند همان قول نافذ اوست .نورانیّت، روشنى وصفایى که انسان در درون خود احساس مى‏کند از آثار صلوات الهى وازبرکات آن است وانسان بر اثر همین نورانیّت به اطاعت وامتثال فرمان خداوند علاقه مند، از گناه مُنزَجر، از جهنم هراسناک، به بهشت شائق ،از صمیم دل دوستدار موالیان الهى واهل بیت نبوت ( علیه‏م السلام )ودلبسته ومبتهج به سیره وسنت آن ذوات نورانى است ...(1)

 

     مخفى نماند که در قرآن کریم فقط در دومورد از صلوات پروردگار ذکر شده است.

 

     صلوات بر حضرت ختمى مرتبت ،اشرف کائنات، محمدبن عبداللّه ( صلى‏الله‏ علیه ‏و‏آله ) ودیگر در مورد "صابرین ".

 

    ه: ثمره ونتیجه حاصل ازآرمون.

 

    المهتدون = کمال اهتداء یا هدایت برتر.

 

    ذکر مهتدون همراه با الف ولام بیانگر کمال اهتداء،براى صابران مى‏باشد

 

    شایان ذکر است که این پاداش الهى واین درجه ومقامى که خداوند متعال به صابرین عطا مى‏کند بهترین هدیه است ؛ زیرا هدف از ارسال رسل وانزال کتب همین هدایت است قرآن وسایر کتب آسمانى براى هدایت نازل شده‏اند، انبیاءواولیاءالهى ( علیهم‏ السلام ) براى هدایت بشر آمده‏ اند، واگرسؤال شود که بهترین خواسته از درگاه الهى چیست؟در پاسخ باید گفت: هدایت ؛ زیرا خداوند متعال در نمازى که افضل اعمال وقربات است ودر سوره فاتحه که در نماز وارد شده است ؛سوره ‏اى که بدون آن نماز محقّق نمى‏شود واصلاً نماز بدون فاتحه الکتاب نماز نیست

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

1-تفسیر تسنیم ج7 ص 696

 


 

--------------------------------------------------------------------------------

«لا صلوة‏الاّ بفاتحة الکتاب» در این سوره، تنها یک خواسته از خداوند متعال طلب کرده وآن هدایت است باآنکه در نماز براى دعا،(چه در قنوت وچه در جاى دیگر آن) به ما ترخیص داده شده است واجازه خواستن ودعا کردن را به ما داده است اما مسئله هدایت به قدرى اهمیّت دارد که در خواست او در سوره حمد ،آن هم در ذیل پرستش آمده است واین خود بیانگر اهمیت این معناست آن هم در حدّ "المهتدون" که بیانگرکمال هدایت است.

 

    درباره کسانى که ایمان به خداوند متعال وقیامت آورده ‏اند ومساجد را آباد مى‏کنند ونماز را بر پا مى‏دارند وزکات را مى‏پر دازند وجز از خدا نمى‏تر سند ،خداوند متعال در قرآن در باره آنان مى‏فرماید «فَعَسىاولئِکَ اَن یَکونُوامِنَ المُهتَدین»(1)=«امید است که چنین گروهى از هدایت یافتگان باشند»اما در باره صابران قرآن با (2)صراحت آنها رااز هدایت یافتگان "المهتدون" معرفى نموده است واین خود بیانگر مقام صابرین است .