دین شناسی

مقام ومنزلت حضرت فاطمه (س)آیۀ مودة(2)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۳:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۳/۳۱
 

                             بسم الله الرحمن الرحیم

     فلسفه محبّت =

     بعد از بیان آیه کریمه وروایات وارده در باره مودّة ومحبّت ،باید دید که چرابه مسئله محّبت اینقدر اهمیت داده شده ‏است؟

بطورى که خداوند تبارک وتعالى‏به پیامبرش مى ‏فرماید:بگو به جاى مزد رسالت نسبت به نزدیکانم محبت داشته باشید مگر در این محبت ودوستى چه خصوصیتى است که این گونه مورد عنایت الهى قرار گرفته است؟

حتى در بعضى از روایات آمده است که رسول اکرم ( صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏آله)فرمودند:

(من مات على حب آل محمد ( علیهم ‏السلام)مات شهیدا...) «کسى که با محبت آل محمد ( علیهم ‏السلام)بمیرد  شهید از دنیا رفته است »هرکس با محبت ایشان بمیرد گناهان او بخشیده شده است وآن کس که با محّبت ایشان بمیرد با توبه از دنیا رفته است،آن کس که بر محبت آل محمد( علیهم‏ السلام)بمیرد ؛ ملک الموت و(نکیر ومنکر )بشارت بهشت به او مى‏ دهند ،هر کس که با محبت ایشان بمیرد ؛ اورا به

عنوان هدیه به بهشت مى‏ برند ؛ هم چنانکه عروس را به خانه شوهر مى‏ برند ، هر کس که با محبت آل محمد ( علیهم‏ السلام)بمیرد ؛ در قبر او دو در بسوى بهشت باز مى‏شود ، هر کس که با محبت آل محمد ( علیهم‏ السلام)بمیرد خداوند قبر او را

مورد زیارت ملا ئکه رحمت قرار مى‏دهد ...»

     وآن کس که بر بغض ودشمنى آل محمد ( علیهم‏ السلام)بمیرد کافر از دنیا رفته است ؛ وقتى روز قیامت وارد محشر مى‏ شود

در میان دو چشم او نو شته شده که این شخص نا امید از رحمت خداست !

   حتى در بعضى از روایات؛دین را در محبت خلا صه نموده‏ اند :

(هل الّدین الا الحبّ؟) «آیا دین چیزى جز محبت هست؟»

      در پاسخ این سؤال این چنین باید گفت:به اینکه؛ محبت ومودت ثمرۀ ایمان است وامتیازى است که خداوند متعال به مؤمنین عطا مى‏ فرماید وکسى که از این موهبت الهى بر خور دار شود قطعا اهل نجات واهل بهشت مى‏باشد،

بیان مطلب

     اینکه خداوندمتعال به پیامبر( صلى الله‏ علیه ‏و‏آله) مى‏ فرماید:«بگو،من پاداشى براى رسالت نمى‏ خواهم تنها خواسته من از شمامودت ومحبت نسبت به ذوالقربى مى‏باشد»

(قل لااسئلکم علیه اجراالاّالمودّة فى القربى)  در واقع اگر کسى

بخواهد به این خواسته رسول الله ( صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله) عمل کند در صورتى قادر خواهد بود که به دستورات اسلام عمل نمایدواطاعت امر خداوند متعال را بنماید ؛ واجبات را انجام دهد ومحرمات را ترک کند ؛به بیانى دیگر مؤمن واقعى

بشود وتقوى را پیشه کند تا بتواند به این امتیاز که محبت اهل بیت ( علیهم‏ السلام) است راه پیدا کند والا از داشتن چنین امتیازى محروم خواهد ماند وبه عبارتى دیگر ؛محبت اهل بیت( علیهم ‏السلام) خاصه مودّت که حب شدید است از امتیازاتى است که خداوند به مؤمنین عطا فرموده است وتاکسى با تقوا ومؤمن نباسد از حب شدید بهره‏ اى ندارد وهدف ازبعثت انبیاء وارسال رسل وانزال کتب این است که مردم به راه راست هدایت شوند وآن راه را دنبال کنند ،لذا اگر کسى به دستورات اسلام عمل کرد ودر صراط مستقیم حرکت کرد این قابلیت را پیدا مى ‏کند که به سرمایه مودّت که همان "حبّ شدید" است دست پیدا کند واما اگر کسى به دستورات اسلام عمل نکرده  وپاى بند به قوانین الهى نبوده باشد

والتزام عملى به احکام اسلام نداشته وراه مستقیم را دنبال نکرده باشد ودر یک کلام بى تقوا بوده باشد؛ازاین فیض عظماى الهى که مودّت ومحبت ودوستى اهل بیت باشد محروم مى‏ماند ودر نتیجه کسى که باتقوا باشد ومؤمن توانسته زحمات پیامبر را قدر دانى کند واین همان خواسته خداوند تبارک وتعالى و رسول الله ( صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله)است ؛ ودر اینجا معناى این روایت روشن مى‏شود که "هل الدین الا الحب؟"«آ یا دین جز محبت چیز دیگرى هست»؟

     با بیان این مطلب روشن شد که محبت سرمایه اى نیست که هر کسى قابلیت آنرا داشته باشد تا از آن بهره ببرد وهرکسى بتواند به آن برسد بلکه فقط یک دسته هستند که قابلیت کسب آن را دارند وآن دسته فقط مؤمنین مى‏باشند

ولذا حضرت سیدالساجدین امام زین العابدین( سلامالله علیه‏) در آ ن خطبه تاریخى که در مجلس یزید خواندند فرمودند : «خداوند متعال به ما شش چیز عطا فرموده یکى از آنها این است که محبت ما را در قلوب مؤمنین قرار داده است»

(...والمحبة فى قلوب المؤمنین...)واز امتیازاتى در این علاقه وجود دارد این است که هر چه ایمان قوى ‏تر باشد

علاقه زیادتر مى‏شود ولذا بیشترین وبالاترین درجه علاقه را خود معصومین ( علیهم‏ السلام) داشته ‏اند .