دین شناسی

ارزش در اسلام
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱٢:٠٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱/٤
 

  •  
    • بسم الله الرحمن الرحیم وبه نستعین

  •  

الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین

{الحمد لله الذی هدانا لهذا وما کنا لنهتدی لولا ان  هداناالله}

قال الله تبارک وتعالی فی مجکم کتابه :

 (یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر وانثی وجعلناکم شعوباوقبائل لتعارفوا)

                    (ان اکرمکم عندالله اتقیکم)

(ای مردم !شما را از یک مرد وزن آفریدیم و شما را تیره هاوقبیله

ها قرار دادیم تا یک دیگر را بشناسید( اینها ملاک امتیاز

 نیست) گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست .)

 

خدا را شکر وسپاس که توفیق مرحمت فرمود تا در این مسیر قدم بر داشته

 وامیدآن می رود که مطالبی که بیان می شود موجب رضایت او باشد وخدا را

 شکر که شروع این مقاله وکلام

در سالروزولادت رسول اکرم حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله (صلی الله

 علیه وآله ) وولادت رئیس مذهب شیعیان حضرت امام جعفر صادق

(علیه السلام )آغاز شد ودرابتدا این عید مبارک را به پیشگاه منجی عالم

 بشریت امام عصر حضرت بقیه الله الاعظم حجه ابن الحسن العسکری

 ( ارواحنالتراب مقدمه الفداه)تبریک عرض نموده وتعجیل در فرج آن حضرت

 را از خداوند متعال خواهانیم .

  مقدمه

از آن جائی که درجامعه اسلامی بعضی ارزشها ی اسلامی

 فراموش شده است وچه بسیار مواردی گه

 ارزشهای کاذب جایگزین  ارزش های واقعی شده است بر آن

 شدیم که در این مقاله ابتدا ارزش واقعی در اسلام را بیان کرده

 وسپس به ارزشهای دیگر از دیدگاه اسلام اشاره شود .

ملاک ارزش واقعی از نظر اسلام :

 از نظر اسلام ارزش واقعی امری است  که:

هر کسی در هر زمانی ودر هر مکانی ودر هر سنی ودر هر شرائطی

 بتواند به آن برسد.

(هشدار به دولتمردان ودلسوزان جامعه اسلامی! )

اگر در جامعه اسلامی ارزش واقعی جایگاه خود را پیداکند بسیاری از

 مشکلات از بین می رود متاسفانه از آن جائی که فرهنگ غرب در

 جامعه رشد کرده وارزشهای غربی جای ارزشهای واقعی(اسلامی) را

 گرفته است واین خود باعث  ایجاد  مشکلات زیادی شده است به گونه ای

 که دولتمردان هم برای رفع مشکلات عاجز هستند تنها راه چاره آن

 است که از ارزشهای اسلامی کمک گرفته وارزشهای واقعی را که در

 جامعه روبه فراموشی می روند را احیا کنند در غیر این صورت

 هرروزبه مشکلات اضافه خواهد شد .

واما بیان ارزش واقعی

با بیان معیار ارزش واقعی روشن شد که تنها تقوا می تواند ارزش واقعی باشد

زیرا در هرزمانی ودر هر شرائطی ودر هر سنی میتوان اورا به دست آورد

ولذا اگر نقوا ملاک ومعیار ارزش باشد  دیگر در جامعه واشخاص هیچ وقت مسئله

 حقارت پیدا نمی شود زیرا حقارت زائیده عجز ونا توانی می باشد وتقوا سرمایه

 ایست که هر کس بخواهد می تواند آن را پیدا کند.

  به بیانی دیگر این که تمام حقارتها وحسادتها برای آن است که ارزشهای اعتباری

 جای ارزشهای واقعی را گرفته اند وتمام مشکلات از این جا آغاز می شود

 به عنوان مثال الآن در جامعه کنونی ثروت وپول برای بیشتر مردم ارزش واقعی

 به حساب می آید به گونه ای که برای رسیدن به آن از هیچ کاری دریغ ندارند وچه

 بسا کسانی هستند که نیازی به پول ندارند مانند بانوانی که از یک زندگی خوبی بر

 خوردارند اما با این حال کانون گرم خانواده را رها کرده واز طرفی وظیفه حقیقی

 وحقوقی خود را که همسر داری وفرزند داری باشد را رها کرده فقط برای کسب

در آمدی که به آن نیاز هم ندارد راهی بازار کار شده وهم زندگی را برای خود

سخت کرده وهم فرزندان خود را از کانون گرم خانواده محروم داشته واین همه فقط

 به خاطر این است که خیال می کند ارزش واقعی در ثروت است ودر نتیجه چون

 همه مردم نمی توانند به آن حد مطلوب برسند یا به کسب مال از راه حرام روی

 می آورند ویا در خود احساس حقارت می نما یند.

 

با معیاری که از ارزش واقعی بیان شد روشن شد که مال وثروت نمی تواند

ارزش واقعی باشد زیرا همه مردم نمی توانند ثروتمند شوند وآن هائی که به

ثروت دست یافته  نمی توانند برای همیشه آن را حفظ کنند

چه بسیار افرادی که به ثروت زیادی دست یافتند وبه دلائل گوناگونی

آن را از دست داده ودچار فقر وتنگدستی شده اند.

اگر  سوال شود که در تقوا هم این معنا مشاهده می شود که همه

مردم از این سرمایه بر خوردار نیستند ؟

درجواب باید گفت :

فرق این مسئله با مسائل دیگر در این است که :

همه مردم می توانند با تقوا شوند اما نمی خواهند.

  اما همه مردم می خواهند ثروتمند بشوند اما نمی توانند.