دین شناسی

پاداش زیارت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (سلام الله علیه )
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۸:٥٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢٢
 

                    بسم الله الرحمن الرحیم

قال ابوالحسن الرضا(سلام الله علیه):

«من زارنی علی بعد داری وشطون مزاری ؛اتیته یوم القیامة فی ثلاث مواطن حتّی اخلّصه من اهوالها :اذا تطایرت الکتب یمینا وشمالا وعند الصراط وعند المیزان ».

ازحضرت امام علی بن موسی الرضا (سلام الله علیه ) منقول است ،قریب به این بیان  فرمودند : «هر کسی در خانه ومزار دور،مرا زیارت کند در سه جا به فریاد او می رسم، درجایی که نامه های اعمال را به دست راست وچب می دهند ودر پل صراط ودرمیزان وسنجش اعمال ».

کامل الزیارات باب /101 ح 4

 بیان اهمیت سه توقف گاهی که حضرت، وعده داده اند به فریاد زوارشان برسند .

(1)  آن جایی که نامۀ اعمال را به انسان می دهند.در این باره خداوند تبارک وتعالی در قرآن از آن موقف وگذرگاه این گونه یاد می کند:

«فاما من اوتی کتابه بیمینه فسوف یحاسب حسابا یسیرا وینقلب الی اهله مسرورا»=«پس هرکس را در آن روز   نامۀ اعمال به دست راست  دهند، آن کس حسابش آسان کنند واو به سوی کسان وخویشان مسرور وشادان خواهد رفت» سورۀ انشقاق (7و8).

در بارۀ دیگران این گونه می فرماید:

 «واما من اوتی کتابه وراء ظهره فسوف یدعوا ثبورا ویصلی سعیرا »واما آن کس که نامۀ اعمالش  از پشت سر دهنداو برهلاک خود آه وفریاد وحسرت بسیار کند  وبه آتش سوزان دوزخ در افتد .»  سوره انشقاق (9/12).

(2)  میزان عدل الهی :درسنجش اعمال قران این گونه بیان می دارد:

« فاما من ثقلت موازینه فهوفی عیشة راضیه واما من خفت موازینه فامه هاویه وماادریک ماهیه نار هامیه ».=«پس آن روزعمل هرکس رادر میزان حق وزنی باشد (نامۀاعمالش پر بار باشد )در بهشت به آسایش وزندگانی خوش خواهدبود وعمل هرکس (بی قدر وبی ارزش و) سبک وزن است (نامۀ اعمالش سبک باشد )جایگاهش در قعر هاویه (جهنم ) است وچگونه سختی هاویه را تصور توانی کرد ؟ هاویه ، همان آتش سوزنده است ».سورۀ قارعه (6/11)

(3)صراط: توقف گاه دیگر که حضرت وعده داده اند به زائرینشان کمک کنند ،پل صراط است همان پلی که از مو باریک تر وازشمشیر تیز تر می باشد وبه فرمودۀ امام خمینی(قدس سره)قریب به این بیان :« درواقع از درون جهنم باید به بهشت رفت ؛زیرا جهنم پایین است وبهشت بالاست »به این معناکه بهشت در کنار دوزخ نیست که ازروی آن عبور کرده وداخل بهشت شوند بلکه بهشت بالا ست واز درون جهنم بایدبه بهشت رفت وکسانی که اهل عذابند نمی توانند از درون جنهم به بهشت وبالا بروند.