دین شناسی

شرح فرازی از وصیت نامه ...(علل انحراف (5) شیطان (2) قسمت هشتم
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۸:۳٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۸/٢٠
 

             بسم الله الرحمن الرحیم

چطوردربعضى ازآیات ، شیطان به عنوان وسوسه گر معرفى شده است:«الذی یوسوس فی صدور الناس » ودرآیاتى دیگر بعنوان آمر به فحشاء؟:«الشیطان یعدکم الفقر ویأمرکم بالفحشاء»؟

  خداوند تبارک وتعالی در قرآن می فرماید:« انه لیس له سلطان علی الذین آمنوا وعلی ربهم یتوکلون . انما سلطانه علی الذین یتولونه والذین هم به مشرکون » (3)

=«قطعاً او ، بر کسانی که ایمان دارند وبه پروردگارشان توکل می کنند تسلّطی ندارد .تسلط او تنها بر کسانی است که او را سر پرست خود بر گزیده اند وآن ها که نسبت به او (خدا)شرک می ورزند »(وبه فرمان شیطان گردن می نهند ).

حضرت استاد، آیة اللّه جوادى آملى (حفظه الله) دردرس تفسیرشان بطورمبسوط،مطالبی را بیان فرمودندکه خلاصه آن چنین است:

 « انواع برخورد شیطان با انسان:

1- برخوردى که با مؤمنین دارد .

2- برخورد باکسانی که پیروی از آن می کنند وولایت او را پذیرفته اند .

  از آن جایى که شیطان درقلب مؤمن راهى پیدا نکرده ،جایى ندارد ، ازآن جهت قدرت امر کردن به اورا ندارد، ابتدا باوسوسه کارخود راشروع مى ‏کند، اگر مؤمن به وسوسه شیطانى جامه عمل پوشانید وخواهش شیطان راعملى کرد ومرتکب معصیت شد وتوبه نکرد واز کرده خود پشیمان نشد، این جاست که شیطان یک قدم به پیش رفته وفعالیت خودرا ادامه داده ومجدّدا اورا به گناه وادار مى‏ کند ، تا اورااز سلک مؤمنین خارج نماید ،بعد از آنى که توانست اورا منحرف کند، آن وقت است که شیطان در قلب او راه پیدا کرده ومنزل مى‏ کند ودر نتیجه تسّلط براو پیدا مى ‏نماید،در این صورت است که دیگر نیازى به وسوسه ندارد بلکه به او امر مى‏ کند».پایان کلام استاد (مدظله العالى)

      حضرت موسى ( علی نبینا وآله وعلیه ‏السلام) از زمان ونحوه استیلاء شیطان، بر انسان، از شیطان سؤال  مى‏کند :

       « فاخبرنى بالّذنب الذى اذا اذنبه ابن آدم، استحوذت علیه»؟

     =«چه گناهى اگر بنى آدم مرتکب بشود، تو بر او ولا یت پیدا مى‏کنى ومسّلط مى‏شوى» ؟

      شیطان درجواب گفت:« اذا اعجبه نفسه، واستکثر عمله، وصغر فى عینه ذنبه»، =

    « زمانى که عُجب پیدا کرده وعمل خود را زیاد دیده وگناه در نظرش کوچک جلوه کند». [1]

        هدف شیطان از اغوا

 هدف شیطان از اغوانمودن، بسته شدن دل آدمى است .اواصرار داردانسان را در تباهى وگناه نگه دارد واز این رو،ازهمه جوانب، از پیش رو وپشت سر واز سمت راست وچب بر انسان تهاجم مى ‏کند:

     «قال فبما اغویتنى لاقعدّن لهم صراطک المستقیم ثم لاتیّنهم من بین ایدیهم ومن خلفهم وعن ایمانهم وعن شمائلهم»[2]تاخطاها بر انسان احاطه کند:«احاطت به خطیئته»[3]وراهى براى نفوذ معارف حق دردل او باقى نماند.[4]

 «اعوذ باللّه من الرّجس النّجس الخبیث المخبث  الشیطان الرجیم»



[1]-مستدرک ؛ طبع قدیم  جلد 1 ص 16  نقل از میزان الحکمه 9407

 

[2]- سوره اعراف آیه 17/ 16

 

[3]-سوره بقره آیه 81

 

[4]-تفسیر تسنیم جلد 2 ص