دین شناسی

آتش جهنم را جدی بگیریم
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ۱:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٥/٢٢
 

                                             بسم الله الرحمن الرحیم

عذاب وآتش جهنم را جدی بگیریم

 یکی از حیله های شیطان برای اغفال این است که دوزخ وعذاب الهی را در نظرها کوچک جلوه می دهد تا افراد را به گمراهی بکشاند وآنها را به سرپیچی از فرمان خداوند متعال وادار نماید .

 با مراجعه به آیات وروایات وادعیه وارده از طرف معصومین (علیهم السلام ) چنین استفاده می شود که عذاب الهی وآتش جهنم چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت !

بیان مطلب

در ایام سال ،ایام ولیالی مبارکی وجود دارد که درهای رحمت الهی بروی بندگان باز است وامید آن می رود که خداوند تبارک وتعالی گناهان بندگان را زودتر ببخشد وبیامرزد  ؛ اما نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که در همان ایام وقتی به مناجات وادعیۀ معصومین (علیهم السلام ) مراجعه می شود ،دیده می شود که چگونه در بارۀ نجات ازآتش دوزخ به درگاه پروردگار التماس والتجاء

 می کنند ! مثلا در شبهای قدر که درهای رحمت الهی باز است ،شب قدری که از هزار ماه بهتر است از جمله اعمالی که وارد است دعای شریف جوشن کبیر است که دارای صد بند است ودر هر بندی از آن خدا را با ده اسم یاد می کنند ودر پایان هر بندی تنها از خداوند تبارک وتعالی یک خواسته را طلب نموده وآن عبارت است از نجات از آتش جهنم !!

       «سبحانک یا لا اله الا انت  الغوث الغوث خلصنا من النار یارب »

وباز از دیگر اعمالی که در شب قدر وارد است ودر واقع  آخرین عملی است که در شب قدر به آن می پردازند مراسم (به اصطلاح)قرآن سرگیری است که بعد از انجام مراسم احیاء وخواندن قرآن وادعیه ونماز و...حال در این مراسم ازخداوند غفور وبخشنده ومهربان می خواهیم که ما را از آتش جهنم نجات دهد!!

«اللهم انی اسئلک بکتابک المنزل وما فیه وفیه اسمک الاکبر واسمائک الحسنی وما یخاف ویرجی ، ان تجعلنی من عتقائک من النار» = بار پروردگارا!من از تو درخواست می کنم به کتاب نازل شدۀتووبه آنچه در آن است ودر آن نام بزرگ ونامهای نیکوی توست وآنچه بیم وامید است که مرا از آزاد شدگان خود از آتش قرار دهی ».

در یک چنین شبی با آن همه فضیلت آنهم در آخرین لحظات که موقع بهره برداری  است تنها خواسته ای که در این مراسم پر فیض مورد توجه وعنایت خاص واقع شده است نجات از آتش جهنم است واین خود اهمیت این معنا را بیان

می کند.

    وباز در روز عاشورا از جمله اعمالی که در ا ین روز وارد است ، با این که روز حزن و اندوه و عزاداری برای سالار شهیدان حضرت سید الشهداء (سلام الله علیه) می باشد ؛ اما در زیارتی که در این روز وارد شده است واز اعمال این روز به شمار می رود ، بعد از خواندن زیارت مخصوص، در انتهای زیارت از حضرت  می خواهیم که برای ما از خداوند بخشنده ومهربان  بخواهد تا ما را از آتش جهنم نجات دهد  .

«...یا مولای یا ابا عبدالله انا ضیف الله وضیفک وجار الله وجارک ولکل ضیف وجارقری وقرای فی هذاالوقت ان تسئل الله سبحانه و تعالی ان یرزقنی فکاک رقبتی من النار انه سمیع الدعاءقریب مجیب»=

«ای مولای من ای ابا عبدالله !من مهمان خدا و مهمان توام و پناهندۀ به خدا و پناهندۀ به توام ..و پذیرائی من در این وقت این است که از خدای سبحان و تعالی طلب کنی که روزی من گرداند رهائی بدنم را از آتش !!زیرا که او شنوای دانا و اجابت کننده است » .

  نکته ای که در این زیارت نامه است در یک چنین روزی آنهم زیارت سید الشهداء (علیه السلام ) تنها در انتهای  زیارت، التماس کرده وحضرت را وسیله درنزد پروردگار قرار داده واز او مسئلت نموده تا از خداوند متعال بخواهد که ما را از "آتش " !!رهائی بخشد ونجات دهد.

 از جمله دعاهائی که در قرآن کریم آمده است نجات از عذاب آتش !!است که به خواستن آن سفارش شده است هم در نماز (درقنوت)وهم در طواف بیت الله الحرام سفارش شده است.

«ربنا آتنا فی الدنیا حسنه وفی الاخرة حسنة وقنا عذاب النار»سوره بقره آیه/  ٢٠١

 ونیز دعای نورانی مجیر است که از برکات خاصی برخوردار است . 

مرحوم حاج شیخ عباس محدث قمی صاحب مفاتیح الجنان در بارۀ دعای مجیر،می فرماید: دعائی است رفیع الشأن از رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم )که جبرئیل(علیه السلام) برای آن حضرت آورده در وقتی که در مقام ابراهیم (علی نبیه وعلیه السلام )مشغول به نماز بودند .

خاصه در ایام البیض (شبهای 13/14/15 ) ماه مبارک رمضان بخواند موجب آمرزش گناهان می شود

در این  دعای مجیر  بعد از ذکر اسماء الهی فقط یک حاجت از در گاه ایزد منان در خواست می شود وآن ، نجات از آتش جهنم

می باشد:

       « سبحانک یا الله تعالیت با رحمن اجرنا من النار یا مجیر...»

«منزهی ای خدای بلند مرتبه ای بخشاینده !ما را از آتش (قهرت) در پناه خودآر، ای پناه بخش ...»