دین شناسی

جواب از سخنان رئیس جمهور در بارۀ حجاب
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ٢:٥٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٦/۳
 

              « بسم الله الرحمن الرحیم »

        «اللهم وفقنا بالتفهیم والتفهّم »

 

اخیراً دیده شده است که عده ای در بارۀ حجاب اسلامی نظراتی را

 مطرح فرموده اند که جای بسیار شگفتی ودور از انتظار است

مخصوصاً از مقام محترم ریاست جمهوری جناب آقای دکتر احمدی 

 وآن این که :حجاب در اسلام برای این است که بانوان حضور فعال

 در جامعه داشته باشند والاّ اگر بنا بود که بانوان در جامعه فعالیت

نداشته باشند ودر خانه بنشینند مسئله ای به نام حجاب لازم نبود

در پاسخ از این سخن باید چنین گفت:

الف =پاسخ نقضی 

اولاً، اگر فلسفۀ حجاب این باشد لازم بود  مسئلۀ حجاب مشروط  باشد

به این معنا کسانی که می خواهند کار اجتماعی داشته باشند با حجاب

باشند وبرای دیگران حجاب لازم نباشد .

ثانیاً،کسانی که می خواهند در مسجد یا خارج از منزت در مقابل مردم

نماز بخوانند با حجاب باشند اما اگر کسی در خانه نماز بخواند نیازی

 به حجاب نباشد .

ثالثاً ، اگر از خانه بیرون می رود حجاب داشته باشد، اما اگر خانه دار

 است وازمنزل خارج نمی شود ،در خانه در بین اقوام ولو محرم نباشند

 حجاب لازم نباشد .

به بیان دیگر اگر حجاب فقط در امور اجتماعی ودر جامعه لازم بود

ممکن بود این کلام مورد قبول واقع شود در حالی که حکم حجاب دامنۀ

 گسترده ای دارد که حضور در جامعه بخشی از آن را تشکیل می دهد.

رابعاً،سیرۀ ائمۀ معصومین(سلام الله علیهم)  وفقها که شاگردان مکتب

اهل بیت هستند بیانگر خلاف این معناست .

بیان مطلب

از صدر اسلام تا کنون موردی دیده نشده است که خاندان اهل بیت

عصمت وطهارت در امور اجتماعی حضور داشته باشندجز دو مورد

یکی آمدن صدیقۀ طاهره فاطمۀ زهراء (سلام الله علیها ) در مسجد

 برای احقاق حق خود وحضرت زینب (سلام الله علیها )در واقعۀ

 کربلا آنهم در دوران اسارت خود . واین دومورد از موارد استثنائی

است وعنوان حکم ثانوی دارد که توضیحات بیشتر را در کتاب

"تحف الزهراء"می توانید مراجعه نموده وملاحظه نمائید .

جواب حلّی =

    اگر منظور از حضور در اجتماع به معنای کارهای اجتماعی است

که برای کسب در آمد باشد ، با کمی تتبّع به خوبی روشن است که

اسلام برای شاغل بودن بانوان ارزشی قا ئل نیست زیرا اگر اسلام

مایل بود که بانوان به دنبال شغل ودر آمد باشند نفقۀ زن را بر شوهر

 واجب نمی کرد یا لااقل نفقه را مشروط می کرد به این معنا که اگر

همسری در خانه ماند وخانه داری کرد وبه تربیت اولاد پرداخت ،

باید شوهر خرج او را بدهد ؛ اما اگر خواست در جامعه خدمت کرده

 وشاغل باشد وخود دارای در آمد بود دیگر برشوهر نفقه اش واجب

نباشد همان طوری که خداوند نفقۀ پدر وپسر را مشروط کرده نفقۀ زن

را هم مشروط می کرد اما دراسلام نفقۀ زن برعهدۀ مرد است وباید

بپردازد ولو همسر او از در آمد بالائی برخوردار باشد .

 سؤ ال از کسانی که این گونه سعی می کنند با شعارهای به ظاهر

 پسندیده حضور بانوان را در جامعه توسعه بدهند این است که اگر

اسلام دوست دارد که بانوان در جامعه حضور داشته باشند

 پس چرا خرج او را باید شوهر بدهد؟!!!

 در نتیجه روشن شد که اسلام مایل نیست که بانوان به دنبال

 در آمد وشغل باشند وجای تعجب است که چرا بدون توجه وبدون

آن که در بارۀ این مسئلۀ مهم کار شناسی شود واز کسانی که

 اسلام شناس هستند سؤال شود ونظر بزرگان را در مسئله جویا شوند

این گونه نظرمی دهند واین بیانگرغربت اسلام است که هر کسی به

خود اجازه می دهد در شناخت آن نظر دهد .

 وبا تأمل در این بیان جواب از مطلب دیگری که در بارۀ یاران امام

زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف وروحی وارواح العالمین لتراب

مقدمه الفداه) گفته شد ه است روشن شد. اللهم عجل لولیک الفرج

والعافیة والنصر واجعلنا من اعوانه وانصاره ومن المستشهدین بین

یدیه  . وآخر دعوانا الحمد لله رب العالمین