دین شناسی

واقعه مباهله
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ٦:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢٠
 

بسم الله الرحمن الرحیم                                                            

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

 

«فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تغالوا ندع ابنائنا وابناءکم ونسائنا و نسائکم وانفسنا و.انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکاذبین » .=«کسانی که با تو به محاجه وستیز بر می خیزند، به آنها بگو:بیایید،ما فرزندان خود را دعوت کنیم ، شما هم فرزندان خود را،ما رنان خویش را دعوت نماییم ، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت کنیم ، شما هم از نفوس خود ، آن گاه مباهله کنیم ولعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم ».(سوره بقره /آیه/61/

یکی از آیاتی که دلالت بر عظمت اهل بیت عصمت وطهارت دارد آیه مباهله است ،

ابتدابه بیان اجمالی این واقعه اشاره می شود

واقعه روز مباهله

درتفسیرطنطاوی ، چنین آورده است چون آنها(نصارای نجران)، به مباهله دعوت شدند، گفتند: به ما مهلت بده تا در این بیندیشیم . چون با یک دیگر نشستند، از سید که صاحب نظر بود وگفتارش را می پذیرفتند، پرسیدند: رأی تو چیست؟گفت :بخدا سوگندپیامبری او را دانستیدوهویت عیسی(علیه السلام)را برای شما روشن کردوجای حرف برای شما نگذاشت ،بخدا سوگندهیچ ملتی با پیامبری مباهله نکرد ، جزاین که نابود شدواگر شما از دین خود دست بردار نیستید ، با او کنار بیاییدوبروید.

چون نزد پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم ) رفتند، آن حضرت حسین (سلام الله علیه ) را در بغل ودست حسن(سلام الله علیه) را بدست گرفته ، وفاطمه (سلام الله علیها)در پشت سرش وعلی (سلام الله علیه ) از عقب او حرکت می کردندوبه آنها می فرمود :«هر گاه دعا کردم ، شما آمین بگویید ».در این موقع ، اسقف وپیشوای مذهبی آنها گفت :«ای گروه مسیحی !صورتهایی می بینم که اگر دعا کنند ، کوه را از جای می کنند، شما مباهله نکنیدکه هلاک می شوید».

آن گاه پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم ) از در مسالمت در آمدندوقرار گذاشتند؛ سالیانه دوهزار طاقه لباس روسی ، پارچه رزه آهنی بدهند.

(نقل ازتفسیر عاملی/ج 2/ص 96)

این واقعه علاوه بر آن که بیانگر مقام ومنزلت پنج تن را اثبات می کند علاوه بر آن اهمیت نقش حضرت حضرت زهراء (سلام الله علیه) در این امر می باشد .

بیان مطلب

از قرائن حالیّه ومقالیّه در سیره حضرت ، استفاده می شود که وی ، تا ضرورت ایحاب نمی کرد، از منزل خارح نمی شدند. در روایات آمده است که همیشه اوّل وقت ،  در خانه ، اقامه نماز می نمودند، در حالی که مسجد در کنار خانه حضرت بوده ودرِ منزل به مسجد باز می شد، آن هم مسجدالنبی که بعد از مسجد الحرام بهترین مسجد می باشددر بعضی از روایات آمده که یک نماز در آن مطابق با صدهزار نماز است وامام جماعت هم ، اشرف مخلوقات یعنی حضرت ختمی مرتبت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) بوده است ؛ مع الوصف حتی برای یک بار هم ، در مسجد برای اقامه نماز نرفبند؛ زیرا پیامبر بزرگ اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم ) فرمودند «خیرمساجد النساء قعر بیوتهنّ»= «بهترین مکان برای نماز بانوان در کنج خانه آنهاست».وحضرت همیشه به بهترینها عمل می کردند .حتی برای یک بار هم بهمسجد برای نماز نرفت وبه عبارتی حتی یک بار خوب تر را به خاطر خوب ،ترک نکرد در مسجد نماز خواندن خوب ، اما در خانه ،بهتر .

اگر کسی سوال کندچرا به مسجد آمدند وبا ابوبکر احتجاج کردند ؟

در پاسخ باید گفت :آمدن حضرت ، در مسجد وخواندن آن خطبه تاریخی ،

برای احقاق حق بوده است.علاوه بر آن که عرض شد درمواردی که ضرورت ایجاب می کرد از منزل بیرون می رفتند

در این مقام سخن بسیار است طالبین می توانند به کتاب تحف الزهراء (سلام الله علیها)  (هدایای فاطمی ) مراجعه نمایند که این معنا به طور مبسوط ،ذکر شده است . 

ادامه دارد