دین شناسی

وحدت در اندیشه امام ورهبری (4)
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ٩:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٢/۱٩
 

  بسم الله الرحمن الرحیم

 قال الله تبارک وتعالی فی محکم کتابه «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا»

حفظ وحدت در اسلام

 در هیچ مکتب ومذهبی به اندازه اسلام به مسئله وحدت اهمیت داده نشده ا ست.

اگر به دستورات اسلام عمل می شد هیچ گاه اختلاف ایجاد نمی شد.

تدابیری که در اسلام برای حفظ وحدت به کار رفته ودستورات  واحکامی که در دین مبین اسلام آمده است بیانگر این مدعا می باشد  که به بعضی از آن احکام اشاره می شود .

(1) = وحدت در بین ارحام

برای این که اقوام وخویشان نسبت به یک دیگر اتحاد داشته باشند واختلافی در بین آنها ایجاد نشود در اسلام سفارش زیاد به صله رحم شده است حتی در روایات از معصومین (سلام الله علیهم)آمده است که « صل من قطعک» = «صله رحم کنید با کسی که با شما قطع رحم کرده است» تا از این طریق دلها به هم نزدیک وصفا وصمیمیت در بین آنها حاکم باشد واگر در بین خویشان اختلافی ایجاد شد دستور وسفارش اکید به اصلاح ذات البین شده است ودر این زمینه آیات وروایات زیادی وارد شده است  وبقدری در اسلام به اصلاح وآشتی اهمیت داده شده است که حتی دروغی که در اسلام آن قدر مورد نهی واقع شده است وحتی اجازه دروغ شوخی هم داده نشده است وفقهای عظام آن را حرام می دانند اما در مورد اصلاح ذات البین وبرای آشتی دادن بین   دو برادر دینی به کار لردن آن را جایز دانسته اند که در جای خود مورد بحث ونظر واقع شده است .

(2) = وحدت محلی

برای حفظ وحدت در بین ارادران دینی مسجد ونماز جماعت را قرار داده است تا با بر پایی نماز جماعت در هر محلی اهالی آن محل یک ارتباط نزدیکی با یک دیگر داشته واز حال هم با خبر بوده ودلهایشان به هم نزدیک شده واین خود موجب انسجام بیشتر بشود با توجه به این معنا که اسلام مؤمنین را نسبت به یک دیگر برادر خطاب کرده ودر قرآن به این نکته اشاره دارد « انما المؤمنین اخوة».

(3) = وحدت شهری

از آن جایی که بعضی از شهرها وسیع بوده وامکان اجتماع در هر وعده برای نماز موجب زحمت برای مؤمنین است بدان جهت  نماز جمعه  این فریضه عبادی سیاسی را در روز جمعه معین نموده است تا در این اجتماع ،  مؤمنین در یک مکا ن ودر یک مراسم خاصی  هم به عبادت بپردازند وهم از مسائل روز باخبر بشوند و هم موجب وحدت وهمدلی و...

(4) = حج عامل وحدت اسلامی  (4) = حج ، عامل وحدت اسلامی

فریضه حج از جمله برنامه های بسیار با عظمت اسلام به شمار می رود که اگر مؤمنین آن گونه که در اسلام سفارش شده است به آن عمل کنند بهترین عامل وحدت برای حقظ وحدت است

لذا امام خمینی ( رضوان الله تعالی علیه ) ومقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به اهمیت آن واقف بوده وسعی بر آن داشته ودارند که از این اجتماع عظیم برای حقظ وحدت کمال استفاده را بنمایند امام با توجه به اثرات وبرکات فراوانی که در سایه این فریضه الهی وجود دارد ومی تواند موجب اتحاد وهمبستگی بین ملل گونا گون باشد واز آن جایی که امام یک فقیه واقعی بودند وعلاوه برآگاهی به شریعت به آثار وفوائد  و اسراربعضی از احکام الهی آشنا بودند لذا از ابتدای کار مسئله حج را در صدر مسائل قرار داده ویکی از آثار وبرکات حج را که همان مسئله وحدت در حج است را مورد عنایت خاص قرار داده واز این فریضه الهی به عناوین مختلف برای ایجاد وحدت در بین مسلمین کمال استفاده را نمودند  ومسئله حج را بهترین فرصت برای ارشاد به این معنا  که وحدت باشد قرار داده اند . واین معنا در پیامها ونامه ها وسفارش به نمایندگان وبرائت از مشرکین و...به خوبی مشهود می باشد.  

 تبصره

از آن جایی که در صدر اسلام مسئلهای به نام کشورهای اسلامی وجود نداشته واین ثمره استعمارگران است لذا امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب برای وحدت کشورهای اسلامی روزجمعه آخرماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس  قرار دادند تا در این روز یک اتحادی در بین ملل اسلامی وکشورهای اسلامی در غالب مبارزه با سلطه جویان وحمایت از مظلومان جهان همه یک صدا ویک پارچه ایجاد شود که الحمدلله با کار شکنی های زیادی که در جلوگیری از این حرکت عظیم از یوی دشمنان صورت گرفته ومی گیرد شاهد تثبیت این روز وتوسعه روز افزون آن حرکت اسلامی  بوده وخواهیم بود وامیدوار به این معنا که خداوند تبارک وتعالی با  ظهور وفرج  حضرت بقیةالله الاعظم    (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) ریشه ظلم وظالمین را از سر مسلمانان بر کند وآنها را نابود گرداند (آمین رب العالمین ).