دین شناسی

حضرت ابی طالب مظلوم تاریخ ، پدر اول مظلوم عالم
نویسنده : سیدمحسن فروغی - ساعت ٢:۳۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٤/٦
 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ابوطالب مظلوم تاریخ پدر اول مظلوم عالم

 

در کتب شیعه و سنى، احادیث بسیارى درباره ى شخصیت و عظمت و به خصوص ایمان و توحید حضرت ابوطالب علیه السلام موجود است که هر شخص با انصافى را بر آن مى دارد که به این امر روشن و آشکار اعتراف کند.

علاّمه ى امینى رحمه الله در کتاب ارزنده ى الغدیر ج 7 و 8، با استفاده از کتب معتبره ى اهل سنت، احادیث و شواهد بسیار زیادى را در این زمینه نقل مى کند که به عنوان نمونه توجه خوانندگان گرامى را به چند حدیث جلب مىنماییم:

1 - امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند نه پدرم حضرت ابوطالب علیه السلام و نه عبدالمطلب و نه هاشم و نه عبد مناف، هیچکدام بتى را نپرستیدند. به آن حضرت عرض کردند: پس چه چیزى را مى پرستیدند؟ فرمودند: آنها همیشه به طرف کعبه و بردین حضرت ابراهیم علیه السلام نماز مى گذاردند و به دین آن حضرت معتقد بودند.

2 - روزى امیرالمؤمنین علیه السلام در رحبه )محلّى در کوفه( نشسته بودند و جماعتى از مردم در اطراف آن حضرت اجتماع کرده بودند. شخصى از جاى برخاسته و گفت: شما در این مقامات رفیع و منزلت منیع جاى دارید و حال آنکه پدرت در آتش جهنم گرفتار عذاب است؟!

حضرت فرمودند: ساکت شو، خدا دهانت را بشکند، سوگند به آن خدایى که حضرت محمد صلى الله علیه وآله را به حق به پیامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم در حقّ جمیع گنهکاران روى زمین شفاعت کند، خداوند شفاعت آن بزرگوار را در حقّ آنان قبول می کند و همۀ آنها را به شفاعت پدرم داخل بهشت می کند. آیا پدر من در آتش جهنّم معذب باشد در حالى که پسرش قسمت کنندۀ بهشت و جهنّم است؟

سوگند به آن خدایى که حضرت محمد صلى الله علیه وآله را به حق به پیامبرى مبعوث فرمود، در روز قیامت نور حضرت ابوطالب علیه السلام همهى انوار خلایق را خاموش مىکند مگر پنج نور را 1 - نور پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله 2 - نور من 3 - نور حضرت فاطمه زهرا علیها السلام 4 - نور امام حسن و امام حسین علیهما السلام 5 - نور امامان از فرزندان امام حسینعلیهم السلام.

آگاه باش! نور حضرت ابوطالب علیه السلام از نور ما اهل بیت است که خداوند متعال آن نور را دوهزار سال قبل از خلقت آدم خلق کرده است.(38)

3 - امام صادق علیه السلام فرمودند:

إِنَّ أَبا طالِبٍ مِن رُفَقاءِ النَّبِیّینَ وَ الصِّدّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَالصّالِحینَ وَ حَسُنَ اُولئکَ رَفیقاً(39)

یعنى: » همانا حضرت ابوطالب علیه السلام، از رفقاء و همنشینان پیامبران و صدیقین و شهدا و صالحین مىباشد و چه خوب همنشینانى هستند «.

امام صادق علیه السلام فرمودند:

»وَاللَّهِ إِنَّ إیمانَ أبىطالِبٍ لَوْ وُضِعَ فى کَفَّةِ میزانٍ وَ وُضِعَ إیمانُ هذَا الْخَلْقِ فى کَفَّةِ میزانٍ، لَرَجَحَ إیمانُ أَبى طالِبٍ عَلى إیمانِهِمْ«.(40)

به خدا سوگند، اگر ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام را در کفّه اى از ترازو قرار دهند و ایمان این خلق را در کفّه ى دیگر ترازو، به تحقیق ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام بر ایمان آنها برترى خواهد داشت.

حضرت علىّ بن موسى الرّضاعلیه السلام در پاسخ نامۀ جناب عبدالعظیم حسنى که از آن حضرت درباره ى ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام سؤال کرده بود فرمودند:

(بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ،

اَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّکَ اِنْ شَکَکْتَ فى ایمانِ أَبى طالِبٍ، کانَ مَصیرُکَ اِلَى النَّارِ).(41)

به نام خداوند بخشنده مهربان،

امّا بعد اگر تو در ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام شک کنى جایگاه تو در آتش جهنّم خواهد بود«.ایمان ابوطالب از مسلمات است اما چرا بعضی از دشمنان بر آن شده اند که این معنا را نپذیرند  برای عداوت ودشمنی که نسبت به فرزندش علی (سلام الله علیه ) داشته اند  خواسته اند با طرح این معنا از عظمت مولا بکاهند اما چراغی را که ایزد بر فروزد هر آن کس پف کند ریشش بسوزد

لذا شاید حکمت ولادت مولا امیرالمومنین در کعبه برای همین معنا باشد

بیان مطلب

سوالی که ممکن به ذهن بیاید:

چرا در میان معصومین علیهم السلام تنها ولادت امیرالمومنین در کعبه واقع شد ؟

پاسخی که ازاین سوال به ذهن قاصر وفاطر حقیر رسیده است عبارت است از

این که:

ولادت آن حضرت در دوران جاهلیت تنهابیانگر فضیلت مولا امیرالمومنین را نمی رساند بلکه اهمیت این معنا شامل حال ابوطالب هم می شودبه این بیان که اگر ما هیچ دلیلی بر موحّد بودن ابوطالب در دست نداشتیم واگر تنها مابودیم وهمین مسئلۀ ولادت در درون کعبه، این خود بهترین دلیل بر اثبات مدعای ما می بود که این مولود اگر ازغیر یک پدر ومادر موحدی باشد لیاقت این معنا را پیدا نمی کند که در درون کعبه متولد شود؛زیرا کعبه از مساجدی است که از روز اول بیت الله بوده است

بیان مطلب

مساجدی موجود یا تکوینی هستند ویا تشریعی  علی الظاهر تمام مساجد تشریعی هستند به غیر از مسجدالحرام  به این معنا که یک روزمسجد نبودند بعد مسجد شدند حال چه در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) وائمۀ هدی (سلام الله علیهم ) وچه در زمانهای بعد اما تنها زمین ومکانی که از روز اول بیت الله بوده است مسجدالحرام است همان گونه که در قرآن آمده است {ان اول بیت وضع للناس للذی ببکة مبارکا ..} درچنین مکانی آنهم با آن کیفیت خاص قابلیت تولد از یک پدر ومادر غیر موحّد محال است.